TV4 går om SVT1 – är nu Sveriges största kanal
Under 2022 var tittartiden längst på TV4
De senaste mätningarna visar att TV4 nu gått om SVT1 som Sveriges största TV-kanal, detta för första gången sedan 2008.
För första gången på närmare 15 år har TV4 gått om SVT1 som den svenska TV-kanal med längst tittartid i målgruppen 3-99 år. Det visar en ny rapport från Dagens Media som granskat svenskarnas TV-beteende.
Enligt senaste mätningen tittade svenskarna tittade genomsnitt på linjär-TV 114 minuter per dag under 2022 i målgruppen mellan 3 och 99 år, vilket är ett tapp på drygt 8 procent jämfört med föregående år. I den breda kommersiella målgruppen, 15-64-åringar, tappet var 12 procent, och bland 24-34-åringar var det 21 procent.
Vidare visar mätningen att TV4 för första gången sedan 2008 gick förbi SVT1 i tittartid och är nu Sveriges största TV-kanal. Tittartiden för TV4 ligger på 30 minuter per dag, jämfört med 28 minuter per dag för SVT1 i målgruppen 3-99-åringar.
TV4 går om SVT1 som Sveriges största kanal – men SVT ser annorlunda på saken
Efter de senaste siffrorna från Dagens Media går SVT:s programdirektör Jan Helin ut för att kommentera mätningen, som han tycker ger en missvisande bild:
– Det är ett gammalt mått från när TV-världen i huvudsak bestod av en befolkning som tittade på linjär TV. I räckvidd är SVT1 större, det är alltså fler som tittar på SVT1 en genomsnittlig vecka. Men de som tittar på TV4 tittar längre, säger han till Kulturnyheterna.
Fredrik Arefalk som är kanal-och innehållsredaktör på TV4 tycker tvärtom, att mätningen gjorts på rätt vis. Han säger följande till Kulturnyheterna:
– I TV-världen har kanalerna alltid jämförts utifrån TV-tittandet i tid så det är inget nytt. Vi är stolta och glada över att vara Sveriges största TV-kanal och hoppas kunna försvara den positionen även framåt.
Helin tror att det är TV4:s populära dagtidsprogram Nyhetsmorgon och Efter fem som varit en nyckel i att flera tittar längre på TV4 än SVT1:
– Vi lägger mycket repriser dagtid. Och det ska jag erkänna inte är särskilt effektivt för den trogna linjär-tittaren har redan sett det så då tittar de gärna på något annat. Men det är en prioritering vi behöver göra.
Vidare menar SVT att de lagt större fokus på att flytta deras innehåll till SVT play. När det kommer till just kanalernas playtjänster har SVT Play varit överlägset konkurrenten. Även om spenderade timmar ökade med fler procent på TV4 Play (7%) än på SVT Play (2%) lade målgruppen 3-99 hela 507 miljoner timmar SVT Play, vilket var betydligt fler än de dryga 195 miljoner timmar som samma målgrupp lade på TV4 Play.