Topp 5: Disneys bästa filmmusik

Topp 5: Disneys bästa filmmusik

Uppdaterad 17 februari 2020 kl. 16:02 | Publicerad 16 april 2016 kl. 16:04

De bortglömda bitarna av Disney-soundtrack.

Bland det mest signifikativa med Walt Disney Pictures tecknade klassiker har alltid varit musiken. Odödliga låtar som översatts till språk över hela världen och som lyft filmerna till en helt ny nivå och skapat magi i nu nästan 80 år. Oftast är det musikaldelarna som har blivit de mest ihågkomna och folk från alla generationer lär sig fortfarande texterna från filmer långt före sin tid.

Lion king
Foto: Disney

Men det som rätt vanligen faller mellan stolarna är musiken där emellan. De stycken som baseras på orkester med en eventuell instämmande kör och som avgör vilken stämning som ska råda genom scenerna. Personligen föredrar jag dessa stycken framför sångerna eftersom de oftast bättre speglar filmens själ genom hela speltiden. Nedan rangordnar jag mina fem favoriter från Disneys magiska värld.

5. Cutting the Thread - Hercules (Alan Menken)

Alan Menken har skrivit musiken till totalt tio av Disneys filmer och står bakom några av de absolut bästa soundtracken åren igenom. Han har vunnit Oscars för både Bästa Filmmusik och Bästa Filmlåt för filmerna Skönheten och Odjuret, Aladdin, Pocahontas och Den Lilla Sjöjungfrun och nominerats för flera andra.

Cutting the Thread tar plats i slutet av filmen när Hercules ska göra upp med Hades en gång för alla och rädda sin älskade Meg.

Musikstycket lyckas med god träffsäkerhet fånga och förstärka dramatiken och scenens händelseutveckling. Både den mörka och dystra underjorden får en musikalisk karaktärism samtidigt som Hercules hjältedom och gudomlighet pampas upp med rejäla tag.

4. On a Dark Night - Aladdin (Alan Menken)

Från filmens öppningsscen. Jafar möter tjuven Gazeem ute i öknen för att öppna den hemliga ingången till skattgrottan.

Orientalisk mystik och onda planer genomsyrar scenen. Tempoväxlingar och skrämmande överaskningar förgyller denna musikaliska berg-och-dalbana.

3. The Bell Tower - Ringaren i Notre Dame (Alan Menken)

Musik från när Esmeralda är fast i kyrkan. Quasimodo visar henne sitt hem och klockorna.

Det känns tydligt av Quasimodos blyghet och känslosamma överväldigande att en så vacker varelse är snäll mot honom, och visar honom omtanke och ömhet. Och när hon mer och mer påpekar hans fina sidor och konstnärliga skicklighet växer både vänskap och kärlek fram.

2. Farewell - Pocahontas (Alan Menken)

Från filmens slutscen. John Smith måste återvända hem och tvingas ta avsked från sin nyvunna kärlek, Pocahontas.

Detta är ett extremt känsloladdat stycke om att skiljas från sin älskade och att ha lärt känna vid en helt ny kultur som gjort djupa avtryck och gett stora, nya perspektiv på livet och omvärlden. Min personliga favorit bland Menkens verk.

1. This Land - Lejonkungen (Hans Zimmer)

Hans Zimmer är en av Hollywoods mest anlitade kompositörer. Han är känd som skaparen bakom musiken till Pirates of the Carribean, The Dark Knight-triologin, Gladiator, och nu senast Batman v Superman: Dawn on Justice. Detta har lett till ett flertal Oscarsnomineringar men bara en vinst. Den vinsten erhöll han för musiken till Lejonkungen.

Detta musikstycke äger rum under filmens första halva till bilder från Afrikas savanner och Rafikis hem i det enorma trädet. En majestätisk känsla förmedlas och speglar de oändliga slätternas pondus. En hängivenhet och äventyrlig glädje sprider sig i kroppen.

Hela den här filmen är fylld med magisk musik, både med och utan sång. Detta är min absoluta favorit av alla Disneys verk just för kombinationen av foto och ljud som genom filmens dramtik både levererar skratt, tårar, ilska och förundran.

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL