Svenskt miljonregn över nya Mission: Impossible – slår biorekord
Mission: Impossible, Bio
Trots konkurrensen från "Barbenheimer" har "Mission: Impossible" lyckats göra ett stort avtryck på landets biografer. Här i Sverige regnar miljonerna över Tom Cruise nya äventyr.
När Tom Cruise springer in på biograferna kan man förvänta sig en rejäl blockbuster, och så är även fallet nu med Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One. Trots konkurrens från Barbie och Oppenheimer har filmen, som fick högt betyg av Filmtopps Andreas Ziegler, fått svenskarna att vallfärda till landets biografer.
Nu meddelar nämligen UIP, som distribuerar filmen, att Dead Reckoning har slagit rekord och blivit den mest framgångsrika Mission: Impossible-filmen någonsin på svenska biografer.
Efter sin premiär den 12 juli seglade filmen rätt upp på svenska biotoppen och lyckades därefter inkassera 33 miljoner kronor på bara 40 dagar. I jämförelse nådde den förra filmen, Mission: Impossible - Fallout, 33 miljoner kronor på 99 dagar.
En otrolig bedrift
I dag är Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One uppe i 34,3 miljoner kronor och totalt har filmen visats på 239 biografer hittills runtom i landet.
”Det är en otrolig bedrift att, trots de andra populära filmerna denna biosommar, redan innan augustis slut ha spelat in över en miljon kronor mer än tidigare rekordfilmen Mission: Impossible - Fallout gjorde under hela sin speltid långt in på hösten” säger Rikard Eriksson, säljchef för UIP Sverige.
Filmtopp håller dig uppdaterad om hur det går på landets biografer.