Strejken i Hollywood allt mer infekterad: "De ska förlora sina hem"
Studiokriget mot manusförfattarna blir allt mer hjärtlöst
Sedan Writers Guild of America utlyste strejk för sina medlemmar i början av maj har ingenting hänt för att strejken ska kunna avbrytas. Enligt nya uppgifter ska målet för Hollywoods studior vara att manusförfattarna ska "börja förlora sina lägenheter och hus" innan nya förhandlingar ska inledas.
Krisen i Hollywood växer sig allt djupare. Manusförfattarna i Writers Guild of America (WGA) har redan strejkat i flera månader och det mesta tyder på att strejken kommer att fortgå i ytterligare flera månader. Till råga på det hägrar dessutom en strejk från branschens skådespelare och deras fackförbund, SAG-AFTRA.
Dödläget mellan WGA och AMPTP – som WGA inte kommer överens med och som representerar flertalet av filmindustrins största studior – har försatt branschen i ett ovisst tillstånd som inte kommer att lämna någon opåverkad. Nu har tonläget mellan de två parterna dessutom börjat hårda och dispyten blir allt mer infekterad.
Under natten rapporterade Deadline exklusivt att Hollywoods studior inte har några planer på att ge vika för manusförfattarnas krav, eller ens förhandla med dem förrän om flera månader. Flera av den amerikanska nyhetssajtens källor beskriver även en närmast hjärtlös inställning gentemot WGA.
Hollywoodstrejken allt mer infekterad: "Målet är att medlemmarna ska förlora sina hem"
Manusförfattarnas strejk i Hollywood har nu pågått i över 70 dagar – och betydligt fler lär det bli.
Flertalet källor till Deadline uppger att Hollywoods studior inte har några planer på att ge manusförfattarna vad de vill ha. Tvärtom ska de uttryckligen ha som målsättning att inte ens sätta sig ner med WGA igen förrän om flera månader, allt som del av en strategi att bräcka manusförfattarnas fackförbund och göra ett exempel av det.
En högt rankad producent menar att avsikten är att föra nya samtal med WGA först "i slutet av oktober". Deadline menar att vissa avfärdar pratet som "cyniskt strejksnack", men att strategin bekräftats av flertalet studior och streamingtjänster i Hollywood.
– Det har varit bestämt i månader, redan innan WGA [började strejka]. Ingen ville ha en strejk, men alla visste att det skulle bära eller brista, säger en källa.
Att AMPTP har satt slutet av oktober som tidpunkten för att återuppta förhandlingar är inte heller en slumpmässigt utvald tidpunkt, utan en medveten del av en till synes hjärtlös strategi. De ska nämligen ha beräknat att det är tidpunkten då många manusförfattare kommer att få slut på pengar.
– Slutmålet är att låta saker och ting dra ut på tiden tills medlemmar i fackförbundet börjar förlora sina lägenheter och förlora sina hus, säger en högt uppsatt studioindivid.
Om det bara är hot för att skrämma WGA? Så verkar det inte vara med flera andra källor som bekräftar uppgifterna, varav en menar att det är "ett grymt men nödvändigt ont".
Deadline hävdar att anledningen till den skoningslösa inställningen från Hollywoods studior beror på att de befarar att varje förhandling med branschens olika fackförbund kommer att sluta i strejk om manusförfattarna får sin vilja igenom.
Skulle SAG-AFTRA:s cirka 160 000 medlemmar gå ut i strejk ska målet däremot vara att försöka hitta en lösning inom några veckor. AMPTP ser med andra ord ut att vara fast beslutna om att göra ett exempel av WGA.
Varken WGA eller AMPTP har uttalat sig om uppgifterna.