Squid Game

Squid Game värderas till över 7 miljarder kronor

Uppdaterad kl. 16:36 | Publicerad 18 oktober 2021 kl. 15:26

Serien är Netflix största någonsin

Den koreanska serien har krossat många rekord, bland dem är Netflix tittarsiffror. 130 konton ska ha set serien under den första månaden, och den har enligt Netflixs uträkningar dragit in 7,7 miljarder kr.

Bloomberg gick nyligen ut med information om Squid Games omsättningsprognos. Enligt deras uppgifter betalade Netflix omkring 185 miljoner kronor för serien, vilket innebar en kostnad på drygt 20 miljoner per avsnitt. Vad gäller företagets intäkter på serien, uppskattas den dra in över 7,7 miljarder kronor. Det vill säga mer än 40 gånger den ursprungliga kostnaden.

Park Hae-soo as Cho Sang-woo, left, Lee Jung-jae as Seong Gi-hun, and Jung Ho-yeon as Kang Sae-byeok in Squid Game.
Karaktärerna Sang-Woo, Gi-hun och Sae-Byeok i "Squid Game". Foto: Netflix

Netflix beräknar enligt Bloomberg en series värde på hur mycket tittarna tittat på den. Squid Game är den mest sedda serien Netflix någonsin där över 132 miljoner konton har sett minst två minuter av den under dess första 23 dagar på streamingtjänsten. Av den totala mängden tittare såg 89% av dem minst 75 minuter, och 66% (eller 87 miljoner konton) såg serien hela vägen i mål.

Läs också: Serier för dig som älskar Squid Game

Netflix värde stiger på nytt

Bland de internationella streamingtjänsterna har Netflix haft det lägsta antalet nya prenumeranter sedan 2013, något som kan förklaras med bristen på nya hitserier och coronavirusets effekt på produktioner. Sedan succén med Squid Game släpptes har intresset för streamingtjänsten däremot börjat gå uppåt igen. Det enorma företagets aktier har ökat med nästan 7%, vilket idag ger Netflix ett värde på 2,4 biljoner kronor.

Squid Game
Squid Game | Foto: Netflix

Värt att lyfta fram gällande Squid Game är hur mycket serien tjänar jämfört med den låga produktionskostnaden. Serien kostade mindre än deras nya Dave Chappelle-special, eller bara några avsnitt av The Crown. Enligt Netflix mätningar i visningar jämfört med kostnad presterar Squid Game med x41.7 i "effektivitet". En stabil siffra brukar vara x1, och Chappelles special har bara lyckats nå x0,8.

Squid Game finns att se på Netflix och är just nu nummer 1 på deras topplista i Sverige.

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL