Snart byts Viasat ut mot ett nytt märke
NENT Group går från Viasat till "V".
Från och med juni i år kommer Nordic Entertainment Group (NENT Group) att lansera V-varumärket på sina betal-TV-kanaler på alla nordiska marknader. V-varumärket ersätter det nuvarande Viasat-varumärket, och i framtiden kommer V-varumärket att definiera logotyper och den visuella identiteten på NENT Groups sport-, film- och seriekanaler.
V-varumärket kommer att ersätta det nuvarande Viasat-varumärket från juni, skriver NENT Gorup i ett pressmeddelande. Samtidigt strömlinjeformas alla kanaler över de nordiska marknaderna. Omarbetningen omfattar:
• Sportkanalerna: V Sport Ultra HD, V Sport Golf, V Sport Live, V Sport Football, V Sport Hockey, V Sport Motor och V Sport Premium
• Filmkanalerna: V Film Premiere, V Film Action, V Film Family, V Film Hits
• Seriekanaler: V Series
– Denna omprofilering ger en uppdaterad och modern look till våra betal-TV-kanaler. Samtidigt återspeglar V-varumärket Viasat-arvet som vi har byggt upp i Norden under de senaste 30 åren. Våra tittare förknippar oss med det bästa inom underhållning – från den bästa live-sporten till de största filmerna och serierna. Genom det uppdaterade varumärket kommer vi att stärka denna position ytterligare under de kommande åren, säger Johan Martis, Head of Wholesales SE, Nordic Entertainment Group.
I oktober 2019 tillkännagav NENT Group ett avtal om att kombinera Viasat Consumers satellit-tv och bredbandsdistribution med Telenors Canal Digital i ett nytt joint venture. Affären är just nu föremål för godkännande av EU och förväntas vara klar under första halvåret 2020.
NENT Group behåller sina betal-TV-kanaler, som kommer att fortsätta distribueras genom ett brett nätverk av partners och förblir oförändrade under V-varumärket. Viasat Consumer-varumärket förblir också oförändrat.
NENT Group ligger även bakom streamingtjänsten Viaplay.