SkyShowtime gör succé med svenska serier – vill ”investera mer lokalt”

SkyShowtime gör succé med svenska serier – vill ”investera mer lokalt”

  • SkyShowtime
12 mars 2025 kl. 16:00

Streamingtjänstens rekordsiffror

SkyShowtime når nu rekordsiffror som överträffar deras egna förväntningar. Streamingtjänstens vd Monty Sarhan beskriver det hela som en effekt av stor satsning på svenska originalproduktioner.

Succé med svenska produktioner

SkyShowtime är streamingtjänsten som är ägd av Paramount Global och Comcast som lanserades i Sverige och övriga Norden hösten 2022. Tanken var att streamingtjänsten skulle ersätta och fungera som en europeisk version av den amerikanska streamingtjänsten Paramount+.

De nordiska länderna var även de första länderna där streamingtjänsten lanserades och den expanderades sedan i resten av Europa. Nu satsar man på att bli en av de stora streamingjättarna.

SkyShowtime har efter sin lansering haft som prioritet och ambition att satsa stort på att ha svenska och lokala produktioner i sitt utbud av filmer och serier. Bland annat så köptes två svenska produktioner upp från den krisande konkurrenten Viaplay, nämligen Slutet på Sommaren (2024) och Veronika (2024). 

De svenska serierna har enligt SkyShowtimes vd Monty Sarhan inte bara gjort succé på den svenska marknaden, utan även gått bra ute i Europa. I en intervju med Dagens Media berättar Monty om den svenska satsningens framfart: 

Veronika har blivit den största originalserien i Sverige. Och av alla program på plattformen är det näst bäst presterande första säsongen. Bara Schakalen har gått bättre i Sverige. Det tar vi med oss nu när vi ska visa nästa säsong av Veronika, säger Monty till Dagens Media

SkyShowtime gör succé med svenska serier – vill ”investera mer lokalt”
SkyShowtimes "Veronika" med Alexandra Rapaport får en andra säsong. Foto: SkyShowtime.

Rekordsiffrorna för SkyShowtime

SkyShowtime har nu sett rekordsiffror som överträffar deras egna förväntningar. MMS är ett företag som mäter och sammanställer streamingaktörernas tittarsiffror och SkyShowtimes statistik går nu uppåt enligt MMS mätningar från 2024. Streamingtjänstens tillgångar ökade från 5,7 till hela 8,1 procent.

– Vi är otroligt nöjda med hur tjänsten har vuxit i Sverige sedan lanseringen, säger Monty Sarhan till Dagens Media.

Dessutom ökade SkyShowtimes veckoräckvidd under 2024, från 2,2 till 3,5 procent. December 2024 var även en rekordmånad då den genomsnittliga räckvidden för TV-tittande på SkyShowtime låg på 180 000, till skillnad från den genomsnittliga räckvidden per vecka som var 81 000. Det är alltså 122 procent högre än hela årets snittsiffror.

Magnus Ansheln är vd på MMS och kommenterar SkyShowtimes succéår till Dagens Media. 

– SkyShowtime är utan minsta tvekan en av vinnarna bakom de riktigt stora tjänsterna på streamingmarknaden med en mycket kraftig tillväxt under 2024, säger Anshelm till Dagens Media

Han vill även klargöra att denna typ av tillväxt bör ses utifrån sin kontext och att den startar på en relativt låg nivå och lyfter även Prime Video som ett exempel på en streamingtjänst som även visat kraftfull tillväxt bakom stora streamingtjänster som till exempel Netflix, Disney+ och SVT Play.

Monty Sarhan och SkyShowtime kommer framöver fortsätta satsa på svenska produktioner men även fortsätta sikta på den och den europeiska marknaden. När Dagens Media frågar Sarhan vad det viktigaste perspektivet för den nordiska satsningen är så svara han:

– Att vi varje dag levererar värde till konsumenterna. Inte bara när det gäller pris, där vi tror att vi är attraktiva, utan även genom att presentera fantastiskt innehåll som människor vill titta på. Vårt erbjudande fortsätter att utvecklas, vi kommer att göra flera lokala originalproduktioner samt investera mer i lokalt innehåll.

Läs mer om streamingmarknaden på Filmtopp.

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL