Sista chansen: 2020-talets bästa skräckfilm lämnar snart TV4 Play
Missa inte det här rysliga tåget
Är du på jakt efter en magnifik rysare, och ännu inte sett Dave Francos briljanta "The Rental"? Då rekommenderar vi dig att göra det omgående.
Vi vet, vi vet. Att kalla The Rental från 2020 för årtiondets hittills bästa skräckfilm är ett magstarkt påstående. Särskilt om man tittar på dess IMDb-sida, där den får nöja sig med ljumma 5,7/10 i betyg, och ett internationellt kritikersnitt på 62/100. Men Filmtopps självutnämnda skräckexpert (det vill säga jag själv) hävdar bestämt att The Rental, förutom att vara den bästa rysaren på flera år, också är den mest underskattade.
De senaste åren har ju bjudit på en hel del lysande skräck, från A24:s pärla Talk to Me och Disneys lekfulla styggelse Barbarian med Bill Skarsgård till den svenska ”hoppa ur skinnet”-läskiga rysaren Ur mörkret. Men inga av dessa når riktigt upp till samma pulserande höjder som The Rental, som snart försvinner från TV4 Play.
Filmen är gjord utifrån en klen budget på 3,5 miljoner dollar och otippat nog regisserad av James Francos lillebrorsa Dave Franco. Handlingen följer två bröder som hyr en stuga i skogen tillsammans med sina partners. Ganska snart börjar vi ana att det finns en förbjuden romans i sällskapet, men det som kan bli väldigt obekvämt stannar inte där. En främling i skogen tycks förfölja dem. På rollistan ser vi Alison Brie och den superheta The Bear-stjärnan Jeremy Allen White.
Därför är "The Rental" den bästa skräckfilmen på flera år
Varje år brukar det komma en och annan fantastisk rysare, men de brukar alla falla på den höga ambitionens svärd. Även generationsrullar som The Babadook, It Follows och The Witch har svårt att hålla riktigt hela vägen. De blir antingen för konstnärliga för att engagera fullt ut, eller så pass smarta att de till slut lurar sig själva.
The Rental har i sin tur blivit kritiserad av flera för att vara mallartad. Mycket riktigt är den en i grunden regelrätt stugskräckis. Men som jag skriver i min recension är det frågan om genren någonsin gjorts så här bra och efter en sådan minutiös planering. Sen, utan att avslöja för mycket, så gör den en beundransvärd genrekorsning, där den får motbevisa dessa kritiker med en mer experimentiell sida.
– Det bitande manuset är i värdigt sällskap av ett intelligent bildspråk. Jag kämpar, men knäcker inte en enda intetsägande ruta. Med snyggt virade bombtrådar planterar Franco ett minfält runt sina fyra huvudpersoner och bygger upp en saftig spänning. När skiten når fläkten håller han heller inte igen på våldet, som även okristliga skräcktittare lär få ont av. The Rental håller hela vägen.
Under mina år som redaktör på Filmtopp har jag pyst ut till biosalongen för att recensera otaliga skräckfilmer, men bara en av dem har jag gett full pott i betyg. Och det är The Rental. Filmen är en påminnelse om konststycket det är att få ut det mesta med enkla medel.
Medhåll från flera håll
Trots att betygssnittet knappast är något att stoltsera med, så finns det gott om recensenter som håller med mig om att The Rental är lysande. Bland annat skriver Michael Roffman på tidningen Consequence att "Franco är så pass återhållsam, särskilt under den frenetiska sista akten, att man alltid är på helspänn". Jon Fosch på anförtrodda The Hollywood Reporter beskriver den som ett "självsäkert och njutbart elakt verk".
Chris Evangelista på Slashfilm berömmer Franco för en stark regidebut och menar att han "inte bara kan ta en utan två beprövade genreformler och omarbeta dem till något snyggt".
"The Rental" försvinner från TV4 Play om två dagar. Missade du tåget? Här kan du se var den finns att streama för att ta reda på om du håller med oss som älskar den.
Tyck gärna till på Filmtopps Facebook!