Uppdaterad 03 december 2019 kl. 18:12 | Publicerad 02 augusti 2016 kl. 18:08

Lever årets mest efterlängtade film upp till hypen?

David Ayer
    David Ayer
    Margot Robbie, Will Smith, Viola Davis, Jared Leto, Joel Kinnaman, David Harbour m.fl.
SUICIDE SQUAD

Förekomsten av "meta-människor", det vill säga personer med förhöjda eller onaturliga krafter, skapar oro hos den hemliga underrättelsetjänsten. Vad händer om utomstående riktar dessa supermänniskor emot Gotham City? Amanda Waller (Viola Davis), ett toppnamn inom säkerhetstjänsten, kommer med förslaget att snabbt sätta ihop en superpatrull av de mest stridsdugliga individerna hon känner till. Samtliga hålls fängslade på en av landets hårdaste anstalter och samtliga är notoriska superskurkar. Desperata tider kräver desperata metoder, men är verkligen detta patrask några att räkna med?

Suicide Squad öppnar hårt och lovar mer än vad som hålls. Till tonerna av ett brett, men säkert, urval av rockklassiker presenteras vi inför samtliga karaktärer i vår skurkensemble: Harley Quinn, Deadshot, Killer Croc, Boomerang och El Diablo. Varenda sekvens är urläcker, men mest minnesvärda är givetvis de med Harley Quinn (Margot Robbie). Att se hur denna fullfjädrade galning  använder sin sensualitet till att leka med vakterna är lika delar skrämmande som roande. Även introduktionen av Deadshot (Will Smith) är minnesvärd, inte minst för känslan av att biostolen vibrerar när vår anti-hjälte mottager slag från förbannade vakter.

Mannen som ska leda vår samling otippade hjältar är Rick Flag, spelad av Joel Kinnaman. Kinnaman har på senare tid börjat få fart på sin internationella karriär, inte minst i och med hans medverkan i House of CardsSett till hur väl han matchar stjärnor som Margot Robbie, Will Smith och Viola Davis skulle jag tro att vi bara har sett början av svenskens framgångssaga. Riktigt kul!

Utöver diskussioner kring Harley Quinn och Kinnamans insatts har det också pratats en hel del om Jared Letos tagning av Jokern. Givetvis bjuder den eminente skådespelaren på stort skådespel – en karaktär som Jokern tillåter väl inget annat? – men tyvärr är hans screen time snopet kort. Vi hinner inte få någon riktig uppfattning om vem denna mytomspunna stolle faktiskt är. Något som säkerligen kommer att vara en stor besvikelse för många.

Dessvärre brister inte filmen enbart i Jared Letos begränsade speltid utan här finns större problem än så. Värsta är den ondskefulla kraft som våra "hjältar" ska besegra. Utan att säga för mycket är dessa fiender både fåniga och tydligt animerade. Deras motivering håller inte ens serietidnings-nivå, men trots detta ska allt förstöras och gå under. Helt plötsligt svänger Suicide Squad från att vara en riktigt skön actionkomedi till att bli en dassig katastroffilm. Precis som det hör katastrof-genren börjar även klyschorna att hagla in.

I det stora hela håller ändå "Suicide Squad" tillräckligt hög popcorn-kvalitét för att jag ska känna mig nöjd med min biovistelse. Det är kanske inte filmen jag hade hoppats på, men jag ser gladeligen en uppföljare eller två