Rampage

Rampage: Big Meets Bigger (2018)

• 1 tim 47 min
  • Action, Äventyr
03 december 2019 kl. 12:12

Rampage: Big Meets Bigger är en okej utförd popcornrulle.

I det gamla arkadspelet Rampage spelade man som en jättegorilla vars enda uppgift var att förstöra städer innan militärstyrkor lyckades stoppa en. Warner Bros. som äger alla rättigheter bestämde sig för att skapa den här filmen, vars första två tredjedelar gör allt för att den tredje ska sluta där spelet tar inleds.

Brad Peyton
    Ryan Engle, Carlton Cuse, Ryan J. Condal, Adam Sztykiel
    Dwayne Johnson, Naomie Harris, Malin Åkerman, Jeffrey Dean Morgan m.fl.

Dwayne Johnson i Brad Peytons "Rampage: Big Meets Bigger"
Dwayne Johnson i rollen som Davis Okoye. Bredvid ser vi gorillan George. Foto: Warner Bros. Pictures

I huvudrollen ser vi Dwayne "The Rock" Johnson, vilket garanterar en ekonomisk vinst för filmen, oavsett kvaliteten. Johnson spelar Davis Okoye, en primatolog som är vän med en sällsynt gorilla vid namn George. När företaget Energynes forskningsprojekt kring genredigering går snett, hamnar farliga kapslar i närheten av George och andra djur. Innehållet modifierar dem till stora och ondskefulla monster.

Brad Peytons film utger sig inte för att vara något annat än det den är — en popcornrulle. Om du bara vill släppa vardagen och se en jättegorilla och en jättevarg gå loss på en stad, är det här filmen för dig. Utöver de maffiga actionsekvenserna finns inte mycket substans att tala om. Dialogerna är ofta så cheesy att det inte går annat än att småle. Och att huvudkaraktärerna överlever kaoset är i klass med John McClane i Die Hard-filmerna. Till och med Okoyes sidekick Dr. Kate Caldwell (Naomie Harris) påtalar faktumet: "I can't believe we survived that."

Dwayne Johnson har blivit en av världens mest populära människor, och visst är han karismatisk, det går inte att förneka det. Han vet vad som fungerar och vad publiken gillar. Men faktum är att Jeffrey Dean Morgan, som spelar en viktig biroll, gör sitt allra bästa för att matcha Johnsons närvaro. Och han lyckas nästan genom sin hårda cowboy-stil. Skurkarna i Rampage: Big Meets Bigger är ägarna av Energyne, syskonen Wyden. Den värsta är Claire (Malin Åkerman), men hennes roll kändes svag och outvecklad. Hennes enda karaktärsdrag är girighet.

Som sagt är historien inte av så stort intresse, varken för filmskaparna eller den inriktade målgruppen. Det enda som spelar roll är att få se "The Rock kick some ass". Även om det i sig inte frambringar någon minnesvärd filmupplevelse, är det väl inget fel i det heller.

För fler filmer från i år kan du här läsa om de bästa Filmtipsen från 2018.