Halloween

Halloween (2018)

• 1 tim 46 min
  • Skräck
Uppdaterad 03 december 2019 kl. 20:12 | Publicerad 14 oktober 2018 kl. 20:10

"När signaturmelodin spelas får jag gåshud.."

Laurie Strode står inför sin sista konfrontation med hennes gamla fiende, seriemördaren Michael Myers. När signaturmelodin på klinkande piano spelas efter öppningsscenen får jag gåshud. "Halloween"s inflytande på skräckgenren kan inte underskattas, och David Gordon Green har lyckats med att både göra en solid skräckfilm och ett homage till originalet. Men inbitna fans kommer även att känna igen många av scenerna, som är inspirerade av uppföljarna. Filmen badar i klichéer men det är trots allt slasher när den är som bäst.

David Gordon Green
    Jeff Fradley, Danny McBride & David Gordon Green
    Jamie Lee Curtis, Nick Castle, Judy Greer, Andi Matichak, James Jude Courtney m.fl.

Halloween

1978 mördade Michael Myers fyra personer i Haddonfield under Halloween. Journalisterna Aaron (Jefferson Hall) och Dana (Rhian Rees) gör en podcast om fallet och bestämmer sig för att hälsa på Myers i sanatoriet där han suttit sedan dådet. Trots sina försök att få honom att prata får de ingen reaktion. Då beger de sig istället till Laurie Strode (Jamie Lee Curtis) som var den enda som överlevde den där natten för så många år sedan.

Halloween är full av metarefenser, och blir ibland förutsägbar. Men det är underhållande och förvånansvärt roligt, med en kvick och medveten dialog. Men vissa scener känns osammanhängande, som om de endast är med för att mata slashernarrativet med sina tonåringar. Mer tid hade kunnat läggas på Jamie Lee Curtis, filmernas legendariska stjärna. Hon gör en av sina bästa prestationer som den traumatiserade Laurie. Fokus läggs alltså främst på dottern Allyson. I slutet av dagen får vi ändå känslan att detta handlar om Laurie och Myers obönhörliga band till varandra.

För för första gången någonsin gör Nick Castle, som spelade den första Michael Myers, comeback, även om det bara är i några få scener. Annars spelas den maskerade mördaren av den något yngre James Jude Courtney, och han kommer verkligen till sin rätt. John Carpenter säger att Halloween är tänkt som ett definitivt slut på hela sagan, men man vet aldrig; Michael Myers är ju känd för att vara svår att bli av med.

höstens skräckfilmer 2018

John Carpenter säger att Halloween är tänkt som ett definitivt slut på hela sagan men man vet aldrig… Michael Myers är ju känd för att vara svår att bli av med.