Andreas Ziegler om 3D+: "Det känns nästan som att jag ta på Will Smith".

Gemini Man är en otroligt snygg film, tack vare 3D+. Det är också en rätt tråkig spionthriller, trots några snygga actionsekvenser.

Ang Lee
    David Benioff, Billy Ray och Darren Lemke
    Will Smith, Mary Elizabeth Winstead, Clive Owen, Benedict Wong m.fl.
Affisch till Gemini Man med Will Smith

Den åldrande lönnmördaren Henry Brogan (Will Smith) kommer en konspiration på spåren och finner sig jagad. En av de som jagar honom är en yngre klon (också Will Smith) av honom själv. Frågan är om klonen kan räddas eller om han bara är ett vapen.

Jag tröttnade på 3D ungefär två minuter efter jag sett Avatar för första gången. Jag tyckte bara inte att tekniken var särskilt märkvärdig. I Gemini Man har 3D kombinerats med en väldigt hög HFR (=High Fram Rate). När filmen marknadsfördes pratades det om att tekniken skulle föra publiken närmare filmen. ”Snicksnack”, tänkte jag. Saken är den att det, för en gångs skull, faktiskt är märkvärdigt.

Tekniken, som kallas 3D+, kombinerat med det magnifika öga Ang Lee har, gör Gemini Man till en fantastisk bioupplevelse. Bilden känns så naturtrogen att det nästan känns som att jag skulle kunna sträcka ut handen och ta på Will Smith. Synd bara att filmens handling är väldigt bagatellartad, vilket gör Gemini Man till en medioker spionthriller.

Ang Lee skrapar bara på ytan.

Will Smith och Mary Elizabeth Winstead är bevpnade med gevär i Gemini Man.
Det blir en del pang-pang i Gemini Man, men det känns som att Ang Lee hade kunnat ge oss mer. Foto: Paramount Pictures.

Konceptet med en spion/agent/lönnmördare, som plötsligt jagas av samma människor som tränade honom, är riktigt utslitet vid det här laget. Jag menar, det var tröttsamt redan i The Bourne Identity för sjutton år sedan. Ang Lee har bland annat regisserat Crouching Tiger, Hidden Dragon, en film som är en uppvisning i kampsport. Därför är många av actionsekvenserna i alla fall rätt svettiga och innovativa. Samtidigt känns det som att han hade kunnat göra mer.

Det är inte enda anledningen till att jag är besviken på Ang Lee. Han har även Brokeback Mountain och Life of Pi på meritlistan. Detta är filmer med väldigt komplexa karaktärer och berättelser. Jag förstår inte riktigt varför han skulle vilja göra en film där en snubbe jagas i två timmar. I Gemini Man ställs en man som tittar tillbaka på sitt liv med ånger i sitt hjärta mot sin egen klon. I princip är klonen en yngre version av honom, en person som inte har lika mycket på sitt samvete än. Det finns massor där att utforska. Men Ang Lee skrapar bara lite på ytan.

Betyget reflekterar främst den visuella aspekten av Gemini Man. Det är en film som måste upplevas på bio i 3D+. Det är en teknik som faktiskt för oss närmare filmen och som jag hoppas vi kommer att få se mer av. Skulle ni läsa denna recension när Gemini Man kommit ut på streamingtjänsterna, kan jag dock inte rekommendera den; sett till handlingen är det en medioker film.

Vad tyckte ni om Gemini Man?

Tyckte ni om 3D+?