Babylon Berlin säsong 1

Babylon Berlin (2019) avsnitt 1 & 2

• 8 x 90 min
  • Thriller, Kriminaldrama
Uppdaterad 03 december 2019 kl. 17:12 | Publicerad 24 juni 2019 kl. 18:06

Noirdoftande dynamik i stämningsfulla "Babylon Berlin".

Volker Kutchers kriminalroman "Babylon Berlin" har blivit serie i storartad stil. Den tyska produktionen är inte bara den dyraste europeiska tv-serien någonsin, utan också otroligt sevärd. En stämningsfull, välspelad och visuellt läcker noir-berättelse med utgångspunkt i ett oroligt Berlin år 1929.

Volker Bruch, Liv Lisa Fries, Peter Kurth & Severija Janusauskaite m.fl.
Bild från thrillerserien Babylon Berlin.

Gereon Rath (Volker Bruch) är kriminalare med djupa mentala sår från det första världskrigets förödelse. Tillsammans med Bruno Wolter (Peter Kurth) arbetar för att han lösa brott på sedlighetsroteln i Berlin. De båda får nys om ett fall som för Rath verkar vara mer personligt än vad han vill erkänna. Samtidigt får Charlotte Ritter (Liv Lisa Fries) ett tillfälligt jobb i polishuset där de båda männen håller till. Det blir genast tydligt att hon tillhör någon av Berlins lägre samhällsklasser, men närvarar trots det frekvent vid dekadenta fester.

Dessa karaktärers vägar korsar i ett mellankrigstidens Berlin, där revolutionära krafter hotar från båda sidor av det politiska spektrumet.

Till att börja med är det bara att applådera åt hur väl set-designerna lyckats med att återskapa Berlin år 1929. Mixen av neonglansig flamboyans och skitig fattigdom är fullt realistisk skildrad. Det känns som en stad som lever, verkar och andas på riktigt. Även kostymörerna ska ha beröm. Samtliga karaktärers attiraljer känns väl valda ner på detaljnivå.

Välskrivna karaktärer rakt igenom.

En stilistiskt snygg värld utan karaktärer som griper tag i en blir snabbt tröttsamt. Glädjande nog innehåller Babylon Berlin också ett intressant persongalleri. Gereon Rath är en ärrad och komplex antihjälte som jag, efter två avsnitt, bara vill veta mer om. Volker Bruch gör rollen strålande och balanserar perfekt mellan karaktärens sårbarhet och hårdhet. Rolltolkningen borde vara av intresse för internationella prisgalor. Annars är det mångsidigheten i repertoaren av karaktärer som imponerar. Nästan samtliga roller har ett eller flera karaktärsdrag som suger tag.

Det finns vissa frågetecken gällande seriens handling, vilken riktning den kommer att ta framöver. Vissa spår är helt klart mer intressanta än andra. Hur som helst är det också till seriens fördel, att jag redan efter två avsnitt sitter och bildar teorier om åt vilket håll storyn ska ta mig. Deckarhistorien är något generisk, en klassisk "vem ligger bakom allt"-noir i Chinatown-stil, men det spelar i ärlighetens namn mindre roll när karaktärerna runtomkring är såhär välskrivna.

Allt som allt innehåller de två första avsnitten tillräckligt för att både väcka intresse och få en att sukta efter mer. Om du gillar amerikansk 70-talsnoir i stil med Roman Polanskis klassiker Chinatown (Vem gör inte det?) är Babylon Berlin något som du bör spana in. En serie med potential att bli en europeisk kultklassiker likt Lars Von Triers Riket eller Nörgaard och Ballings Matador.

Är du intresserad av att få fler tips på sevärda serier? Kolla då in våran lista över alla serier från 2019 du inte får missa!