Pedro Almodóvar gillar inte det digitala filmskapandet
Den spanska mästerregissören Pedro Almodóvar tycker att digitaliseringen påverkar bilden negativt.
Den spanske regissören Pedro Almodóvar brukar klassas som en av vår tids främsta. Han har arbetet i branschen i snart 30 år och mycket har förändrat sedan han började. En skillnad är det digitala fotot, som han tycker saknar den analoga filmens kvalitéer.
Pedro Almodóvar har gjort filmer i nästan 30 års tid. Den spanska mästerregissören har gett oss udda men originella filmer som exempelvis Allt om min mamma (1999), Tala med henne (2002) och The Skin I Live in (2011), för att nämna några. Hans senaste film, Julietta, är också med på vår lista över de bästa filmerna från 2016.
När Almodóvar inte gör film hjälper han gärna andra filmskapare att producera sina visioner, bland annat den argentinska regissören Lucrecia Martel och hennes hyllade drama Zama, som tävlar om en Oscarsnominering för bästa utländska film.
Däremot avslöjar den Oscarsbelönade regissören i en intervju i Indiewire att han inte gillar dagens filmskapande, som enligt honom har förändrats sedan han började.
I feel as passionate as when I directed my first movie. To write and to direct a film are still the most important experiences in my life. Everything else has changed though, particularly the way films are shown nowadays, the very many different ways someone can actually see something.
Pedro Almodóvar är även kritisk till digitaliseringen av filmskapandet som enligt honom påverkar det visuella.
In Spain, you cannot shoot analog anymore because there are no facilities left that work with negative footage… Digital film offers marvelous possibilities, but it affects some colors and plays down the depth of the image.