Nya siffror: Kraftig ökning av streaming bland svenska folket
Svenskarna beger sig online för sin underhållning
I en nyligen publicerad marknadsundersökning av Kantar Sifo framgår det att svenskarnas mediekonsumtion i fortsatt växande utsträckning sker online.
Svenska folket streamar sin videounderhållning i allt högre utsträckning på playtjänster. I den senaste ORVESTO Konsument-undersökningen som Kantar Sifo genomförde 2022 och publicerade i dagarna ser man en tydlig och kraftig tillväxt när det kommer till svenskarnas mediekonsumtion av onlinevideo.
I målgrupps- och medieundersökningen, där omkring 39 000 intervjuer genomförts med svenskar i åldersspannet mellan 16–80 år, uppvisar Sveriges befolkning ett ökat intresse för play- och streamingtjänster, samt friheten de ger för individens konsumtionsvanor.
Streaming ökar i popularitet i Sverige – siffrorna
Tittar man på de siffror som Kantar Sifo har publicerat kan man se en tydlig trend gentemot tidigare års helårsundersökningar. År 2019 var den dagliga räckvidden för videokonsumtion på play- och streamingtjänster på 26 procent. Motsvarande siffra i den senaste undersökningen ligger istället på 44 procent, vilket motsvarar en ökning med 69 procent.
I den senaste mätningen framgår det också att 80 procent av alla tillfrågade hushåll har tillgång till åtminstone en betaltjänst för streaming. Den siffran låg under 2021 på 78 procent.
Även gratistjänster för streaming har ökat i popularitet enligt undersökningen.
De populäraste streamingtjänsterna i Sverige
Enligt rapporten från Kantar Sifo finns det en streamingtjänst som är tydligt populärast bland svenska folk. Hela 63 procent av tillfrågade hushåll svarar att de har tillgång till Netflix. Den tjänst som kommer närmast därefter är Viaplay på 39 procent.
Övriga aktörer som finns i undersökningen inkluderar HBO Max, Discovery+, C More, Disney+, Prime Video och Apple TV+.
Därför väljer svenskarna onlinetjänster
En av de främsta anledningarna som presenteras till att allt fler tycks föredra play- och streamingtjänster är friheten som det innebär. I mätningen pekar trenden tydligt på att konsumenterna väljer bort att titta på rörlig media under sändningstid och istället genom metoder då de kan välja tiden själv. Resultatet i den senaste undersökningen menar på att 76 procent av de tillfrågade föredrar att själv välja tiden för då de ska se något. Det är en ökning med 19 procent sedan 2019.
Trenderna för streaming av video speglar svenskarnas övriga beteende online inom flera områden. Exempelvis har även e-handeln och podcastkonsumtionen ökat.
Källa: Kantar Sifo