Nya Mission: Impossible och A Quiet Place streamas 45 dagar efter premiär
Paramount+ utmanar biofilmen.
Filmbolaget Paramount planerar att släppa sina nya storfilmer på streamingtjänsten Paramount+ bara 45 dagar efter biopremiär. Om experimentet kommer att kvarstå under längre tid återstår att se.
Under åren har Paramount legat bakom en hel del stora succéer, särskilt på 60- och 70-talet då de släppte filmer som Gudfadern, Chinatown och Rosemary's Baby. Även om de i dag inte längre är herren på täppan, fortsätter de att producera älskade storfilmer.
MER LÄSNING: Dessa streamingtjänster överväger svenskarna skrota för Disney+!
Senare i år släpper de exempelvis Mission: Impossible 7 (19 november) och A Quiet Place II (17 september).
Samtidigt håller Paramount på att kliva in i det stora streamingkriget med sin tjänst Paramount+, som släpps i Sverige den 23 mars 2021. Tjänsten kommer att kosta 69 kronor i månaden och kommer vara gratis att testa under sju dagar.
– Paramount plus kommer att erbjuda en underhållningsupplevelse i toppklass till ett pris som är betydligt lägre än andra streamingtjänsters, något som är viktigt både för konsumenterna och våra distributionspartners, säger Kelly Day, president of streaming and chief operating officer, ViacomCBS Networks International, i ett pressmeddelande.
I streamingtjänstens katalog kommer det att finnas runt 6 000 avsnitt och filmer, från bolag som Showtime, CBS och Paramount Studios. Likt Netflix och HBO kommer även streamingtjänsten att satsa på lokalt innehåll och ha exklusiva filmpremiärer.
Vad som kanske är extra intressant är att bolaget nu meddelar att de även kommer släppas sina biofilmer bara 45 dagar efter att de får premiär på biograferna. Något som ruckar på den traditionella filmdistributionen ytterligare – en utveckling vi har sett mer av under coronakrisen.
Exempelvis, menar bolaget, kommer de att släppa storfilmerna Mission: Impossible 7 och A Quiet Place II på Paramount+ drygt en och en halv månad efter biopremiär.
MER LÄSNING: Streamingkriget – så tycker svenskarna om Disney+!