Starka reaktioner på Netflix reklamabonnemang: “fimpar mitt konto“

Starka reaktioner på Netflix reklamabonnemang: “fimpar mitt konto“

  • Netflix
Eric Diedrichs
05 augusti 2024 kl. 16:00

Trots kritiken växer abonnemangsformen i popularitet

Sedan en tid tillbaka erbjuder Netflix ett reklambaserat abonnemangspaket till lägre pris. Det är en affärsidé som möts av stark kritik på sociala medier, även om den har visat sig vara kommersiellt framgångsrik.

Med ett aktievärde på 613,64 dollar är Netflix världens högst värderade streamingtjänst och detta trots kraftiga motgångar under 2021 och 2022. I juni 2022 var aktien nere på 174,86 dollar.

En anledning till att bolaget har fått ny vind i sina segel uppges vara streamingtjänstens reklambaserade abonnemangsform, som i maj uppgavs stå för 40 miljoner av Netflix abonnemangstotal. Det innebär att antalet användare av reklamabonnemanget har ökat med 35 miljoner på ett år.

I den senaste kvartalsrapporten framgick det att 45 procent av alla nya kunder väljer den nya abonnemangsformen.

Bild från Netflix kontor i Seoul
Foto: Netflix

Starka reaktioner på Netflix reklamabonnemang: “fimpar mitt konto“

I Sverige finns ännu inte den reklambaserade abonnemangsformen att ta del av, men detta kan det komma att bli ändring på. När Filmtopp frågar sina läsare på Facebook om de kan tänka sig "att ha Netflix med reklam" blir reaktionerna kraftiga. Nedan följer ett urval kommentarer:

"Aldrig i helvete!"

"ABSOLUT INTE!!!!!DÅ TAR JAG BORT SKITEN HELT Å HÅLLET"

"Då kan man lika gärna gå tillbaka till tv"

"Nej aldrig."

"Aldrig i h-vete heller"

"Nä så roligt ska vi inte ha det.. vägrar betala för att se på reklam."

"Det är ju därför jag har Netflix, just för att slippa reklamen! Det räcker med att Youtube och deras reklam numera"

"Anledningen till att man streamar är att slippa skräpet mellan det man vill titta på. När jag tittar på en film då vill jag se film, inte påminnas om vilken tandkräm jag ska köpa eller vilken bil som är bäst. Jag vill inte ens ha avbrott för att få veta vilken film jag måste se."

"Så många abonnenter världen över och det räcker inte till? Börjar dem med reklam så säger jag upp skiten"

"Reklam i Netflix? Då fimpar jag mitt konto."

"Jag har Netflix för att slippa reklam annars kan man lika gärna se på vanlig tv. Jag betalar för att slippa reklamen. Jag tänker inte betala pengar för att se på reklam!"

"Aldrig i livet 🤮"

"Inte en chans det är därför jag har streaming tjänster för slippa det"

"Skulle aldrig betala för en streaming tjänst som har reklam inkluderat"

"Trodde streamingtjänster var liksom folks val för att slippa reklam. Men icke. Det är så många där ute som verkligen på riktigt vill betala mer ondska. Reklam är bland de värsta som finns."

"Nix, aldrig. Förstör filmen. Ifall den är innan filmen och inte i filmen så tycker jag det är okej"

"Inte konstigt folk väljer att fulstreama, när dessa lagliga kanaler håller på så här."

Av alla kommentarer är det endast en läsare som kan tänka sig att ha reklam på sitt Netflix-konto, men bara om tjänsten skulle ingå i Boxer och det utan extra avgift:

"Japp om de ingår i Boxer och utan extra avgift! Är så van med reklam nu så man skulle väl sitta och vänta nervöst tills man kunde springa på toa...eller sätta på kaffet etc om det skulle plockas bort...haha"

Missa inte att följa Filmtopp på Facebook där vi diskuterar de senaste händelserna inom film- serie och TV-världen.

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL