Netflix-serien gör succé på Tinder – uppgång på hela 60%
Nya säsongen gör underverk för dejtingappen
Med den fjärde säsongen av Netflix-serien "Emily in Paris" ute har det skett en markant ökning av omnämnanden av serien i Tinder-profiler världen över.
Till mångas stora glädje går den andra delen av Emily in Paris säsong 4 nu att streama på Netflix. Serien har genomgående varit en stor succé på streamingtjänsten och lockat miljontals tittare världen över – men det är inte bara där som den gått starkt. På dejtingappen Tinder seriens omnämnanden ökat dramatiskt, menar deras kommunikationsteam som har varit i kontakt med Filmtopp.
Netflix "Emily in Paris" går som tåget på Tinder
När Ebba Rosenberg, som jobbar med kommunikationen på Tinder, upplyser Filmtopp om seriens omämnanden på appen menar hon att man i perioden Januari - 18 augusti sett en uppgång på hela 60%.
Historiskt sett har omnämnanden av Emily in Paris i Tinder-profiler ökat kraftigt i samband med premiärer av nya säsonger. Direkt efter säsong två ökade antalet omnämnanden med 102% och med 89% mellan december 2022 och januari 2023 efter att säsong 3 släpptes. 42% av dessa omnämnanden kommer från Tinder-användare i åldern 18–25 år, vilket kan beror på att serien är en modern romantisk komedi.
Karaktären som matchar bäst med Tinder-användarna
När Emily pendlar mellan charmiga Gabriel och sportiga Alfie, verkar Tinder-användare världen över redan ha gjort sitt val. Ebba Rosenberg skriver att Tinders interna data visar att Gabriel är den som lockar mest. Med fler omnämnanden av mat, vin, mode och naturlig romantik i Tinder-profiler, verkar det som om Tinder-världen lutar åt Team Gabriel. Med andra ord börjar kärlek ofta i köket och inte alltid på puben.
Hela den fjärde säsongen av "Emily in Paris" finns nu att streama på Netflix.