Så bra är Wes Andersons Roald Dahl-filmer på Netflix
Wes Anderson-vecka på Netflix
Fyra kortfilmspaketerade Roald Dahl-adaptioner signerade Wes Anderson har landat på Netflix – här har vi knåpat ihop vad du kan vänta dig av berättelserna.
Den prisbelönta regissören Wes Anderson är aktuell med fyra nya kortfilmer på Netflix. Det har gått fjorton år sedan Fantastic Mr. Fox (2009) visades på filmduken och nu är Wes Anderson tillbaka med ytterligare fyra Roald Dahl-adaptioner. Efter sin världspremiär på Venice International Film Festival finns nu The Wonderful Story of Henry Sugar att streama på Netflix tillsammans med de tre andra kortfilmerna The Swan, The Rat Catcher, och Poison.
The Wonderful Story of Henry Sugar / Den Underbara Historien om Henry Sugar
Speltid: 39 minuter
The Wonderful Story of Henry Sugar är en älskad Roald Dahl-novell som berättar historien om en rik man som, efter att ha hittat en bok om en guru som genom en form av meditation lärt sig att se utan att använda ögonen, ger sig ut för att bemästra skickligheten för att kunna fuska i spel. Men Henry Sugar, spelad av Benedict Cumberbatch, inser snabbt att spelandet förlorar sin charm när det inte längre finns några risker och den garanterade vinsten visar sig ge honom mer sorg än glädje. På rollistan syns även Ralph Fiennes, Dev Patel, Ben Kingsley, och Richard Ayoade.
Det här är ett magnifikt exempel på att en film inte behöver dyra specialeffekter och CGI för att fånga vår uppmärksamhet; ett konstverk lika mycket som en kortfilm i sin mäktiga enkelhet. Som på en roterande teaterscen doppar vi först tårna i Henry Sugars historia innan vi dras in i en sidoberättelse om den möjliga potentialen som gömmer sig i den mänskliga hjärnan, och som endast kan låsas upp genom den djupaste av koncentration, innan vi slutligen djupdyker ner i livet bakom Henry Sugar och hur denna nyfunna egenskap skänker honom djup sorg samtiden som den öppnar upp dörrarna för ett nytt sätt att se på sina monetära privilegier.
Det geniala sättet Wes Anderson har utnyttjat de mer teatraliska teknikerna att röra sig mellan scener, med mobila kulisser, dörrar som öppnas till helt andra platser, och statiska objekt mot en rörlig bakgrund, ger en känsla av animation och livlighet i en annars väldigt stillsam kortfilm, och är ett utmärkt bevis på den makt som ibland finns att hitta i det simpla.
The Swan / Svanen
Speltid: 17 minuter
En adaption av Roald Dahls novell för unga vuxna om en liten men briljant pojke som hänsynslöst blir förföljd av två stora och idiotiska mobbare villiga att gå för långt för att orsaka pojken obehag. På rollistan syns Rupert Friend, Ralph Fiennes, Asa Jennings.
Ett otroligt teatraliskt berättarsätt som fungerar perfekt för att adaptera en sådan simpel men tung berättelse. Det blir liksom ett helt annat djup i den som inte hade framkommit på samma sätt om The Swan hade spelats in på ett mer klassiskt Hollywood-vis som vi har kommit att bli familjära med. Det finns en viss skönhet i det enkla, vilket verkligen framhävs genom de stilrena miljöerna, ensamma berättarrösten som tar på sig repliken av sina medskådespelare, och den knappa en tydliga rekvisitan. Det som skiljer The Swan från de andra två kortfilmerna är att berättarrösten, Rupert Friend, tar an sig en nästan gudalik roll där han inte bara guidar publiken verbalt genom historien utan även ger kommandon till de övriga karaktärerna vilket ger känslan av att tjuvkika in under en repetition innan ridån öppnas under premiärkvällen.
The Rat Catcher / Råttfångaren
Speltid: 17 minuter
Baserad på den mindre kända Roald Dahl-novellen om en professionell råttfångare, spelad av Ralph Fiennes, som har dykt upp i en liten engelsk by för att ta hand om deras råttproblem. På rollistans syns även Richard Ayoade och Rupert Friend.
The Rat Catcher gav ett smått obehagligt första intryck; sättet karaktärerna höll ögonkontakt med kameran, den begränsade miljön som påminde mer om en målad kuliss än en fysisk plats, och inte minst sagt den obehagliga råttfångaren själv med sina slitna kläder, listighet, och rått-liknande karaktärsdrag. Jag fick genast en känsla av att beskåda en inspelad teaterpjäs snarare än en spelfilm vilket harmoniserar utmärkt med den rappa och nästan poetiska dialogen, rekvisitan (eller avsaknaden av rekvisita), och sättet karaktärerna välkomna in publiken till att bli en del av samtalet snarare än en anonym åskådare. Wes Anderson utnyttjade även ljuset på samma dramatiska sätt som i en klassisk pjäs för att framhäva det mörka och mest obehagliga ögonblicket vilket verkligen satte ton på hur vi uppfattar Råttfångaren.
The Rat Catcher gav uppfattningen av en visualiserad varnings-historia för att skrämma människor från att närma sig råttor på gatan – eller kanske snarare att akta sig för råttfångare.
Poison / Gift
Speltid: 17 minuter
Sist ut bland Wes Andersons Roald Dahl-filmatiseringar hittar vi Poison, även den med Benedict Cumberbatch i huvudrollen. Här spelar han en rik man, som en en dag vaknar upp med en sovande orm i sin säng.