Netflix reklamabonnemang kommer redan i höst
Ett billigare alternativ
Det har rapporterats en hel del kring Netflix och hur dåligt det går för dem ekonomiskt. Nu ska tjänsten satsa på ett reklambaserat abonnemang för att kunna behålla och attrahera nya kunder med ett billigare alternativ,
Enligt Variety skall streamingtjänsten Netflix införa ett så kallat reklamabonnemang betydligt tidigare än vad man tidigare har trott, de vill troligen hinna före Disney+, som också skall introducera på ett lägre, reklambaserad prisalternativ.
Nya uppgifter indikerar på att Netflix startar med sina nya abonnemangsform redan den 1 november detta året, trots att det tidigare tidigare sagt att det skulle ske först i början av 2023. Lanseringen skall ske stegvis och börjar på hemmaplan i USA och därefter Kanada, England, Frankrike och Tyskland. När eller om vi i Sverige får se dessa abonnemangsformer vet vi inte i skrivande stund.
Det var i juli som Netflix berättade att de var intresserade av reklamabonnemang, troligen för att stabilisera sin ekonomi.
Talesperson för Netflix sade följande:
– Att låta konsumenter som gillar att ha ett lägre pris och är reklamtoleranta få vad de vill ha är mycket vettigt.