Netflix revansch – streamingjätten tar ett jättekliv på börsen
Vindarna vänder efter turbulenta perioden
Efter en tid av motgångar tar Netflix ett jättekliv på börsen efter att deras nya reklambaserade abonnemangsform visat sig vara en oväntad överraskning.
Vi har länge kunnat rapportera om den motvind Netflix tvingats uthärda. I juli förra året tappade Netflix 970 000 prenumeranter och tvingades varsla flera anställda. Sedan meddelade bolaget att de skulle lansera sin reklambaserad abonnemangsform tidigare än planerat, något som väckte blandade reaktioner online. Inte heller blev det bättre när streamingjätten annonserade att de skulle börja ta betalt för kontodelning, något som gick rakt emot vad de tidigare sagt.
I februari kom nästa nyhet som vittnade om Netflix ansträngda läge när Netflix valde att börja sänka priserna på sina abonnemang i över 100 länder. På vissa ställen med så mycket som 50 procent. Nyheten fick aktien att kraftigt dala neråt med 5,2 procent.
Netflix revansch – streamingjätten tar ett jättekliv på börsen
I går fick Netflix nödvändig medvind i sina segel och aktien tog ett jättekliv på börsen med hela 9,22 procent, det är ett ökat aktievärde på 31,33 USD (330,2 SEK). Efter ökningen kostar numera en aktie 371,29 USD, alltså 3913,23 SEK.
Enligt CNBC beror värdeökningen på att bolaget avslöjade nya detaljer om sitt annonsbaserade abonnemangsform, som enligt dem numera 5 miljoner användare världen över tar del av. De rapporterade också att 25 procent av dessa var helt nya abonnenter, vilket vittnar om att Netflix har funnit ett nytt sätt att växa sig ännu större, trots att de den 31 mars i år kunde meddela att de globalt hade 232,5 miljoner användare.
Så fungerar Netflix reklalmpaket
I USA kostar den reklambaserade abonnemangsformen 6,99 USD i månaden, jämfört med Basic (9,99 USD/mån), Standard (15,49 USD/mån) och Premium (19,99 USD/mån). Här i Sverige finns ännu inte reklamvarianten att ta del av.
Med reklamabonnemanget behöver användaren se 15-30 sekunder med reklam innan och under ett startat innehåll. Efter framgångarna har Netflix ena VD, Ted Sarrandos, sagt att företaget troligtvis kommer att erbjuda flera olika abonnemangsformer med reklam framöver.