Netflix med reklam lockar allt fler – 45 % väljer numera alternativet

Netflix med reklam lockar allt fler – 45 % väljer numera alternativet

  • Netflix
Emil Oscar Rasmussen
25 juli 2024 kl. 12:05

Basic-abonnemanget fasas ut

Netflix nya strategi fokuserar i allt högre utsträckning på att erbjuda abonnemangsalternativ med reklam – och det ser ut att fungera för marknadens gigant.

Marknaden för film och tv-serier skakades om i grunden när streamingmarknaden etablerade sig, men på senare år har den blivit mer och mer lik det system som den till stora delar konkurrerade ut.

Möjligheten att titta på det man vill, när man vill finns visserligen fortfarande på streamingmarknaden, men filmer och serier är numera utspridda hos nästan lika många aktörer som det tidigare fanns tv-kanaler och en av de största säljpunkterna – det reklamfria tittandet till en rimlig peng – är ett minne blott. Istället har branschen utvecklats i motsatt riktning och nu satsar så gott som alla aktörer på att erbjuda någon form av reklambaserat abonnemang.

Giganten Netflix är inget undantag, och det ser ut att vara en framgångsrik strategi för bolaget. Åtminstone bland de nya kunderna.

LÄS OCKSÅ: Sommarens bästa streamingtjänster

Netflix med reklam lockar allt fler – 45 % väljer numera alternativet

45 % av Netflix nya kunder väljer reklamabonnemanget

Förra veckan släppte Netflix sin kvartalsrapport för årets andra kvartal. Det var en rapport som visade en ökning med 8 miljoner abonnenter världen över, vilket överträffade prognoserna. En av de aspekter som framhävs som en huvudsaklig anledning till ökningen är streamingtjänstens reklambaserade abonnemang.

Enligt kvartalsrapporten valde hela 45 % av tjänstens nya kunder abonnemangstypen som innehåller reklam.

Siffrorna är inte helt överraskande med tanke på att Netflix har börjat fasa ut sitt billigaste reklamfria abonnemang, som går under namnet "Basic". Än så länge är det bara några utvalda marknader där "Basic"-alternativet redan försvunnit, men planen är att det helt ska uteslutas, och istället kommer ett "Standard"-abonnemang med reklam att bli det billigaste alternativet.

LÄS OCKSÅ: Nya filmer och serier på Netflix i augusti 2024

Än så länge finns det inget besked om när ett reklambaserat abonnemang blir tillgängligt på den svenska marknaden, eller vad priset för ett sådant abonnemang kommer att vara. I skrivande stund ligger priset för ett sådant abonnemang i USA på 6,99 USD, vilket ungefär motsvarar 76 svenska kronor.

Filmtopp håller dig uppdaterad om senaste nytt gällande Netflix.

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL