JUST NU: Dunderflopp för Netflix spelsatsning
Låg intresse bland tjänstens användare
Sedan slutet av fjolåret har Netflix satsat på att lansera spel i sin streamingtjänst i hopp om att utvidga och behålla sin användarbas. Enligt nya uppgifter har det inte riktigt gått som planerat.
Den 3 november började Netflix Games att göras tillgängligt världen över. Med streamingjättens nya satsning blev det således möjligt att spela enklare spel direkt i sin mobilapp. I ett pressmeddelande framkom det ambitionen var att "bygga ett spelbibliotek som erbjuder något för alla, oavsett om du är sugen på ett enkelt spel du kan slappna av med eller en medryckande upplevelse som låter dig dyka djupare ner i dina favoritberättelser."
Vid lanseringen fanns bland annat två stycken med Stranger Things-spel. Samtliga spel har även varit möjliga att spela offline.
Under en procent använder spelen
Nu rapporterar CNBC att väldigt få användare är intresserade av Netflix spel. I en studie framkommer det att spelen har laddats ner totalt 23,3 miljoner gånger och spelas totalt av 1,7 miljoner användare om dagen, vilket bara är 0,8 procent av tjänstens användare.
Samtidigt är det tydligt att Netflix fortsätter att växla upp sin spelsatsning.
Fortsätter ändå sin satsning
"Vi kommer att experimentera med en hel del olika grejer," sade Netflix-chefen Greg Peters under en konferens. "Men jag skulle säga att blicken som vi har på det långsiktiga målet verkligen fokuserar mer kring vår förmåga att skapa innehåll som är kopplat till de universum, karaktärer och berättelser som vi bygger."
Bolagets nuvarande katalog består av 24 stycken spel, nu är målet att det ska öka till 50 stycken innan året är slut. Däribland kommer Queen's Gambit Chess att bli tillgängligt.