Efter nya succésiffror – Netflix satsar hårt på asiatiskt innehåll
Reklamabonnemang uppges göra succé i flera länder
Netflix intäkter i Asien ökar kraftigt, vilket nu kommer att leda till ökad satsning på asiatiskt innehåll från streamingtjänsten.
I slutet av februari kunde vi rapportera att Netflix sänker abonnemangskostnaden i över etthundra länder för att göra sig mer attraktiva på den mättade streamingmarknaden. På den asiatiska fronten ser de ut att gå starkare än vad de någonsin gjort förut, vilket leder till att de nu ska satsa hårt på asiatiska filmer och serier.
Enligt en ny rapport från Media Partners Asia kommer Netflix att öka sina intäkter i Asien med 12% jämfört med föregående år och nå en omsättning där på 4 miljarder dollar under 2023, vilket är en ökning med 9% jämfört med år 2022.
Netflix trappar upp satsningen på asiatiskt innehåll
Vi har redan sett Netflix successivt satsa mer på asiatiska produktioner, där serier som Squid Game och Kingdom gjort enorm succé. I takt med att intäkterna från kontinenten ökar förväntas streamingtjänsten nu spendera 1,9 miljarder dollar på asiatiskt innehåll i år, rapporterar Variety.
Enligt Media Partners Asia kommer Netflix totala intäktstillväxt att gynnas av att de nu lyfter på den asiatiska marknaden. Framför allt ska lyftet grunda sig i deras reklamabonnemang som uppges ha genererat höga intäkter i Japan och Sydkorea samt Indien, Indonesien, Filippinerna och Thailand.