Netflix börjar visa reklam på streamingtjänsten – allt vi vet
Reklam på Netflix nu lanserat på flera marknader
Med sjunkande medlemstal och en fallande aktiekurs har Netflix tvingats ta till olika medel för att hålla sig flytande. Ett av deras mer kontroversiella beslut är introduktionen av en prenumerationsplan som innehåller annonser.
Uppdaterad: 2022-11-07
Efter Netflix fiasko med störtdyk i både medlemstal och aktiekurs meddelade streamingjätten att ett nytt, billigare Netflix-abonnemang, med annonser, skulle kunna komma så sent som innan årsskiftet. Nu, i början av november 2022, har den nya planen också lanserats på flertalet marknader, inklusive den amerikanska.
Netflix VD Reed Hastings har tidigare uttalat att han inte är ett fan av reklam och därför har undvikit det, men han menar också att det är en rimlig lösning:
– Att låta konsumenter som gillar att ha ett lägre pris och är reklamtoleranta få vad de vill ha är mycket vettigt.
Hindrar folk från att dela Netflix-lösenord
Tidigare har Netflix rapporterat att den nya funktionen skulle kunna komma först om något år, men de ser alltså ut att ha skyndat på processen till följd av ett utmanande 2022. Rapporten från tidigare i år, där det först uppdagades att en ny plan skulle introduceras, ser ut att ha skrämt aktieägare – efter rapporten sjönk Netflix aktiekurs med ytterligare 1 procent. Det återstår att se om även de långsiktiga effekterna blir negativa.
Netflix har också meddelat att de arbetar med att begränsa användarnas tillgång till att dela sitt konto med utomstående, något de hoppas ska leda till fler användare.
Netflix presenterar Microsoft som partner för annons och reklam
Den 13 juli meddelade Netflix att de har ingått ett samarbete med Microsoft för att kunna lansera sin annonsbaserade prenumerationsplan. Streamingtjänsten skriver i ett pressmeddelande att Microsoft kommer att vara en partner i arbetet både när det kommer till de teknologiska bitarna och annonsförsäljningen.
Microsoft skriver i sitt pressmeddelande att bolag som vänder sig till Microsoft för att sälja en annons nu kommer att ha tillgång till Netflix publik.
Då kommer Netflix med reklam till Sverige
Den reklambaserade prenumerationsplanen, som heter "Basic with ads" på engelska, har lanserats på flertalet marknader under början av november 2022. Bland länderna som nu kan välja en ett annonsbaserad abonnemang finns USA, Kanada, Mexiko, Brasilien, Japan och Korea, utanför Europa.
I Europa är det Storbritannien, Frankrike, Tyskland och Italien som har reklamalternativet tillgängligt. Även Spanien rapporterat få möjligheten den 10 november.
Än så länge finns det ingen definitivt datum för när ett reklamabonnemang för Netflix kommer till Sverige, men det är inte orimligt att det skulle kunna ske någon gång under slutet av 2022 eller början av 2023.
Så fungerar Netflix med reklam
Det stora incitamentet till att skaffa ett Netflix-abonnemang med reklam är att det är det billigaste alternativet. I USA kostar den nya planen 6,99 dollar i månaden, jämfört med den tidigare billigaste planen som ligger på 9,99 dollar i månaden. I Sverige kostar den nuvarande Basic-planen (den billigaste), 99 kronor i månaden. Följer den svenska marknaden samma mönster som den amerikanska, bör det svenska priset för ett abonnemang med annonser landa omkring 69 kronor i månaden.
Strömningskvaliteten för den nya tjänsten kommer att vara i HD (720p), vilket är samma som för Basic-planen utan reklam, men sämre än Standard-planen (Full HD, 1080p) och Premium-planen (Ultra HD, 4K).
Enligt rapporter fungerar den nya planen med reklam som så att annonser på mellan 15–30 sekunder visas både innan och under tiden som filmer och serier streamas. Totalt ska 4–5 minuter reklam visas per streamad timme.
Med det nya reklamalternativet plockar Netflix dessutom bort möjligheten att ladda ned innehåll för att titta på det offline.