Ännu ett bakslag för Netflix – Tappat 970 000 prenumeranter

Ännu ett bakslag för Netflix – Tappat 970 000 prenumeranter

  • Netflix
Filmtopp
Uppdaterad kl. 10:01 | Publicerad 20 juli 2022 kl. 08:34

Samtidigt går det bättre än väntat

I går natt, svensk tid, publicerades Netflix nya kvartalsrapport. Som förväntat fortsätter Netflix användartapp, men det är inte riktigt så negativt som många hade trott.

Det har varit ett tungt år för Netflix. Streamingtjänsten, som revolutionerade hur vi konsumerar film och serier, har för första gången på tio år minskat i sin abonnentbas, något som har fått stora konsekvenser.

När årets första kvartalsrapport (Q1) publicerades i april framkom det nämligen att Netflix hade tappat 200 000 abonnenter, något som fick bolagets aktier att störtdyka med 67 procent (50 miljarder dollar). I maj kunde vi rapportera att Netflix har varit tvungna att avskeda 150 anställda på grund av tappet och att bolagets egna aktieägare har beslutat sig för att stämma dem för att ha ljugit om sin tillväxt.

Tappat närmare en miljon prenumeranter

I går publicerades Netflix andra kvartalsrapport där siffrorna är fortsatt negativa. Under perioden april-juni har streamingtjänsten tappat ytterligare 970 000 prenumeranter. Samtidigt är raset inte lika stort som förväntat, tidigare flaggade bolaget för ett tapp på 2 miljoner.

Det största tappet skedde i USA och Kanada, där 1,3 miljoner sagt upp sina konton. I Europa, Mellanöstern och Afrika tappade Netflix totalt 777 000 prenumeranter. I Latinamerika skedde en ökning på blygsamma 1 000 betalande användare. I Asien och Indiska Oceanien skedde däremot en tillväxt på 1,08 miljoner användare, som i viss utsträckning räddade Netflix siffror.

Förväntar sig ett starkt Q3

Nu meddelar Netflix att de tror att de istället kommer att få en tillväxt på 1 miljon abonnenter under årets tredje kvartal, något som lär få aktien att gå upp under dagen.

De berättade också att de planerar att satsa på färre och bättre projekt framöver och att de fortskrider med sina planer att lansera en reklambaserad abonnemangsform.

Nästa kvartalsrapport släpps i oktober.

Mer läsning:

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL