Mittenplatsen i biosalongen kan snart bli dyrare
Storkedjan inför stora förändringar – kommer det påverka Sverige?
Biojätten AMC, som har kopplingar till den svenska biomarknaden, har stora förändringar på gång. Priset för en biobiljett ska grundas på vad man sitter på för plats. Kan detta komma att påverka de svenska biobiljettpriserna framöver?
Biografkoncernen AMC Theatres är en av världens största av sitt slag och äger större delen av biografmarknaden i USA. Koncernen omfattar även den ledande svenska biojätten, Filmstaden, genom dotterbolaget Odeon Cinema Group.
Under 2020 och i samband med pandemin gjorde AMC Theaters förluster på 4,6 miljarder dollar. I ledet av konstanta försök att återhämta sig från förlusterna till följd av pandemin inför bolaget nu en ny prismodell, rapporterar Variety.
Den stora biografkedjan håller nu på att införa ett priskoncept som innebär att biljettpriserna ska börja baseras på vad man sitter på för plats i biosalongen, där de bästa platserna kommer att vara dyrare.
Denna nya prismodell kallas för "Sightline Initiative" och utgår från tre olika priskategorier: Standard Sightline-säten (det billigaste alternativet) är de vanligaste sittplatserna, Value Sightline som är tillgängligt för AMC Stubs-medlemmar och inkluderar platser som finns på den främre raden i biosalongen och Preferred Sightline, som är den dyraste kategorin och inkluderar mittenplatserna i salongen.
På fredag kommer införandet av konceptet att påbörjar på utvalda platser i New York, Chicago och Kansas, och senare i år är planen att införa det i kedjans salonger över hela USA. Om justeringen av prismodell i förlängningen kommer att påverka den svenska prissättningen är ännu oklart.
Filmtopp har sökt Filmstaden för en kommentar gällande eventuella prisförändringar på den svenska marknaden.