Bara hälften av årets storfilmer klarade sexism-testet

Bara hälften av årets storfilmer klarade sexism-testet

Uppdaterad 01 juli 2021 kl. 15:42 | Publicerad 11 december 2016 kl. 16:00

ghostbusters-2016-cast-proton-packs-images (1)

Det så kallade "Bechdel-Wallace-testet" utvecklades år 1985 och har som funktion att granska årets största filmer ur ett genusperspektiv för att se hur pass sexistiska de är. Testet har tre krav:

 

  • Filmen ska ha minst två namngivna kvinnor.

 

 

  • De ska prata med varandra.

 

 

  • Samtalet ska handla om något annat än män. 

 

Resultatet delas in i fyra kateogrier: "Pass", "Incomplete", "Fail" och "Seriously".

Nyhetssidan "The Hollywood Reporter" gjorde testet på de 25 mest inkomstbringande filmer från 2016. De största vinnarna i år är actionkomedin Ghostbusters med hela 36 scener som uppfyller kraven, och skräckfilmen The Conjuring 2 med 27 scener. Men sorgligt nog var det inte många andra som levererade lika positivt. Resultatet kan ni läsa nedan.

PASS! (alla krav godkända)

 

  • Ghostbusters

 

 

  • The Conjuring 2

 

 

  • Bad Moms

 

 

  • Zootopia

 

 

  • Sausage Party

 

 

  • Finding Dory

 

 

  • Suicide Squad

 

 

  • Trolls

 

 

  • Captain America: Civil War

 

 

  • Batman v Superman: Dawn of Justice

 

 

  • X-Men: Apocalypse

 

 

  • Independence Day: Resurgence

 

 

  • Fantastic Beasts and Where to Find Them

 

 

INCOMPLETE (bara två krav)

 

  • The Secret Life of Pets

 

 

FAIL (bara ett krav)

 

  • Doctor Strange

 

 

  • The Angry Birds Movie

 

 

  • Sully

 

 

  • Central Intelligence

 

 

  • Kung Fu Panda 3

 

 

  • Star Trek Beyond

 

 

  • Jason Bourne

 

 

  • Deadpool

 

 

  • The Jungle Book

 

 

SERIOUSLY? (inte ett enda krav godkänt)

 

  • The Legend of Tarzan

 

 

  • The Magnificent Seven

 

 

the magnificent seven 2016

Det är emellertid ingen större nyhet att sexismen i Hollywood är ett stort problem. En studie publicerad av Slated, ett ekonomiföretag inom filmbranschen, har kommit fram till att filmer med kvinnliga huvudrollskaraktärer vanligtvis visas på bara en tredjedel så många biografer som de med män i ledningen. Budgeten för produktioner med kvinnliga regissörer är också avsevärt lägre än när en manlig motsvarighet får styra skutan.

 

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL