Legendariske producenten Robert Evans död
Legat bakom klassiker som "Gudfadern" och "Rosemary's Baby".
Robert Evans var en framträdande studiochef på Paramount Pictures under "Nya Hollywoods" glansdagar. Bland annat har han arbetat med filmer som "Gudfadern", "Chinatown" och "Rosemary's Baby". Nu rapporterar amerikanska medier att Evans har dött, 89 år gammal.
New York Times rapporterar att en av de absolut största (och mest egensinniga) Hollywood-personligheterna genom tiderna har lämnat oss. Paramount Pictures före detta studiochef Robert Evans somnade in under helgen, 89 år gammal.
Robert Evans är kanske inget jättenamn för allmänheten i dagsläget, men under sina glansdagar var han ungefär så het som en excentrisk studiochef bara kan vara. Alla de största skådespelarna ville vara med i hans filmer, som kom till att revolutionera en hel filmvärld.
Kokainets baksmälla.
När Hollywood, under 60-talet, famlade i mörkret började Robert Evans leverera odödliga klassiker som skulle tilltala den nya, "svårbegripliga" generationen, och definiera "Det nya Hollywood". Bland dessa finner vi exempelvis klassiker som Gudfadern, Chinatown, Rosemary's Baby, Love Story, Harold and Maude, Serpico och Maratonmannen.
Men så var det också det där med drogerna, inte minst kärleken till kokain som skulle leda till en kraftig, ekonomisk baksmälla på 80-talet. Evans åkte dit för innehav och började leverera floppar istället för hitar. Hans "guldpojke-stämpel" var som bortblåst.
Mordutredning pågick i närmare 10 år.
Det blev inte heller bättre när Roy Radin, en investerare i Robert Evans och Francis Ford Coppolas film The Cotton Club, hittades mördad 1983. Även om det inte fanns några bevis som knöt honom till mordet, kastade händelsen en mörk skugga över Evans i nästan 10 år. Först 1991 avslutades fallet, när det visade sig att Evans dåvarande flickvän, Karen Greenberger, och tre livvakter hade kidnappat och mördat Radin.
Evans sade följande om den fruktansvärda erfarenheten till The Times: "I tio år levde jag ett fruktansvärt, Kafkaeskt liv. Det var nätter när jag grät mig själv till sömns."
1994 släppte Robert Evans sin universalt hyllade självbiografi The Kid Stays in the Picture, som också skulle bli hans biljett tillbaka in i rampljuset.