Kronprinsen och tyrannens återkomst blir unik: ”yngre klarar allvaret”
Från julkalender till storfilm
I Botaniska trädgården i Göteborg spelas delar av den svenska långfilmen ”Kronprinsen och tyrannens återkomst” in. Filmtopp är på plats och övervakar inspelningen.
SVT:s Julkalender Kronprinsen som försvann blev en stor tittar- och kritikerfavorit, med 1,8 miljoner tittare som tog del av finalavsnittet. Men sagan, som av Blekinge Läns Tidning kallades för en ”barnvänlig version av Game of Thrones”, är inte slut än.
I februari blev det känt att en långfilm ska få premiär till julen och även den i regi av Tord Danielsson. Kristin Linden och Xavier Canca-Englund återvänder som huvudrollerna Hilda och Carl Wilhelm och får sällskap av bl.a. Dilan Gwyn, Maria Lundqvist och Joel Spira. Ny på rollistan är Suzanne Reuter.
Filmen spelas in i Ungern och Västra Götaland. När filmteamet kommer till Botaniska trädgården i Göteborg för att filma är Filmtopp på plats.
"Det här är så otroligt roligt. Tiden, sorten, berättelsen, sagan, äventyret."
Ett stort sångnummer ska förevigas på ”Nannis krog” – inomhus med andra ord, och tack och lov för det. Utanför vräker regnet och undertecknad har glömt paraplyet hemma. Det är en imponerande tagning där Maria Lundqvist – i rollen som Nanni tillika krogägare – sjunger och dansar till livfull musik med flertalet statister. Låten som spelas är en blinkning till julkalendern, där den också framfördes, och en av ”få flirtar”, för att använda Lundqvists egna ord, till den omtyckta serien.
– Ofta när man gör en film så bryter man upp allt i väldigt korta tagningar, så vill jag inte göra här, utan vi filmar flera långa tagningar för känslans skull, säger Tord Danielsson till Filmtopp och berättar om arbetet med den flera minuter långa och väl koreograferade tagningen som rymmer ett tjugotal skådespelare.
Maria Lundqvist, iklädd grå peruk och en grön, mönstrad klänning, känns upprymd:
– Det är här så otroligt roligt. Tiden, sorten, berättelsen, sagan, äventyret. Berättelsen är så fint sammansatt, med ganska tvära kast. Historien blir kanske aldrig direkt läskig, men det tar tag i en med kraftfulla karaktärer som stångas när godheten ska segra.
Hon fortsätter:
– Som skådespelare är det väldigt kul när man får ta allting i ett flöde, det påminner mer om teater. När man gör film kan det lätt kännas onaturligt med alla uppdelningar. Vad som är svårt med den här typen av tagningar är att man blir så kamerasugen. Man måste påminna sig själv om att det är okej att i nästa tagning stå med ryggen till och så vidare.
"Det är en helt unik film, vi har inte riktigt den här typen av genre i Sverige. Det kommer att höjas på ögonbrynen."
Att arbete med långfilm är ett helt annat medium än en TV-serie bestående av 24 kvartslånga avsnitt. Tord, som tidigare gjorde skräckfilmen ”Andra sidan” verkar trygg med julkalenderns formatskifte.
– Jag tycker att det är superviktigt att man tar hela sin publik på allvar. Även yngre vill ha spänning och klarar av allvaret, man behöver inte tramsa bort saker utan det är på riktigt. Skurkarna i filmen vill ha ihjäl våra hjältar och gör allt för att klara av det. Sedan har vi en gestaltning som gör att även en sjuåring kan titta på det, samtidigt som föräldrarna ska vara lika indragna i historien.
Maria Lundqvist menar att det finns mycket att hämta för den äldre publiken.
– Tyrannen [som titeln åsyftar] är en farmor i filmen. Det är ett budskap om att vi vuxna faktiskt kan manipulera barn till att hamna i en knepig situation. Och i mellan min karaktär och hennes systrar finns det inte bara ett systerskap utan också en årsgammal konflikt som de försöker lösa under de tiden. Som vuxen kan man känna igen sig i detta. Det är en helt unik film, vi har inte riktigt den här typen av genre i Sverige. Det kommer att höjas på ögonbrynen.
Med det tackar vi Tord Danielsson och Maria Lundqvist för pratstunden. Filmtopp håller dig uppdaterad om vad som sker med ”Kronprinsen och tyrannens återkomst”. För mer läsning, se vår avdelning för svensk film.