Konferensen-regissören pekar ut den bästa skräckfilmen
Patrik Eklund tipsar Filmtopps läsare
Det har blivit dags att fira halloween och vad passar bättre än att göra det med skräckfilm som rekommenderas av Konferensen-regissören Patrik Eklund?
- Konferensen-regissören Patrik Eklund om vad som är viktigast för att lyckas med bra skräck.
- Den allra bästa skräckfilmen enligt Patrik Eklund.
- Patrik Eklund om hemligheten bakom riktigt bra humor och kärleken till Charlie Kaufman.
Den 20 oktober var det premiär för skräckkomedin Konferensen som varit en av Netflix största succéer i höst. Filmtopps Axel Diedrichs träffade Patrik Eklund som regisserat filmen för att diskutera skräck, och vad de bästa verken i genren lyckas med.
Konferensen är ett udda stycka svensk film som bjuder tittarna på en humoristisk slasher i skogsmiljö när en team building-konferens går åt pipsvängen. Med förstaplats på Netflix topplista och en mängd positiva recensioner (läs Filmtopps recension av Konferensen här) blev succén genast ett faktum.
Vad tror du är viktigast för att lyckas göra en bra skräckfilm?
– De bästa skräckfilmerna är de som inte bara bygger på chock. De som har en ny ingång på det hela och vågar utmana genren, som Ari Aster med Hereditary. Jag gillar när det finns ett psykologiskt lager till det hela som är lika skrämmande som själva chockeffekten. Eraserhead kan jag tycka har det, om den nu går att kategorisera som skräck. Men det är en mardröm i sig att titta på den. Jordan Peeles Get Out gillade jag mycket också. När man vill förnya och träffar rätt så blir det oftast bra, säger Patrik Eklund till Filmtopp.
Konferensen-regissören pekar ut den bästa skräckfilmen
Den som älskar skräck vet hur många bra titlar det finns att välja med när man ska plocka ut sin favorit. På frågan om vilken som är Patrik Eklunds favorit får han inledningsvis svårt att peka ut en:
– Om jag ska dra någon topplista så tar jag med de första två Hellraiser-filmerna. Första hade jag stor behållning av, och tvåan när Clive Barker kliver in. Lynch har jag tänkt mycket på, men det är kanske inte skräck. Ari Aster är väldigt bra, säger han och fortsätter:
– Ska jag säga en som står för sig själv så är det The Shining. Just hur man valt att berätta den med Kubricks estetiska utformning. Finns det ett visuellt element, då är jag med, och där är The Shining den absoluta favoriten.
Det är känt att King själv inte tyckte om den.
– Det har jag hört, och jag vet att de gjorde en mer trogen boken-TV-serie. Den tyckte inte jag var så bra.
"Konferensen" är lika mycket komedi som den är skräck. Vad skulle du, som även jobbat med "Mäklarna" och "We Got This" säga är hemligheten bakom riktigt bra humor?
– Igenkänning och även om man får doppa stortån i det absurda. Och försöka hålla det absurda trovärdigt. Saker och ting får vara lite skeva om man lyckats bygga den här filmiska världen där det inte bara te sig knasigt för knasighetens skull. Torr jävla humor som har en liten twist. I huvudet på John Malkovich finns en röd tråd av manusförfattaren Charlie Kaufman, samma med Adaptation. De är unika med struktur och upplägg och hur man får det trovärdigt. Det finns en dörr till Malkovichs huvud och det är bara att hacka i sig. Kaufmans samarbeten med Michel Gondry och Spike Jonze tycker jag resulterade i väldigt bra film.
Vi på Filmtopp tackar Patrik Eklund för pratstunden och uppmanar våra läsare om att fira halloween med "Konferensen" på Netflix. Läs också Konferensen-aktuella Adam Lundgrens bästa filmtips just nu.