Såg du Netflix-kuppen i And Just Like That?
Konkurrenten letade sig in i nya avsnittet
I det senaste avsnittet av "And Just Like That" förvånades många över att Netflix fick chansen att skina i HBO Max nya flaggskepp.
Sex and the City-fortsättningen And Just Like That har rullat i sex avsnitt. HBO Max har pumpat in löjligt mycket pengar för att få återföreningen att bli verklighet lagom till den fortsatta världslanseringen, och ser det uppenbarligen som ett sätt att snabbt värva nya prenumeranter. Klokt, för konkurrensen är benhård med motståndare som Disney+, Amazon Prime Video, Apple TV+, Paramount+ och, så klart, Netflix. Räknar vi även in de nationella aktörerna blir konkurrensen hänsynslös.
Trots detta kunde alla som såg det senaste avsnittet av And Just Like That ta del av helt öppen reklam för Netflix. Och inte bara på TV:n i periferin utan under ett samtal mellan singel-kvinnan Seema Patel och hennes indiska pappa. Hon ringer till honom och säger att hennes mamma måste skaffa ett eget Netflix-konto under hennes egna Netflix-inlogg, eftersom hon numera bara får rekommendationer på realityserien Indian Matchmaker. Pappan svarar på detta och säger "It's just a reminder, you deserve to be happy".
Kanske har någon av manusförfattarna som blivit mutad? Kanske råder det vapenvila under det långt gående streamingkriget? Eller är Netflix den obehindrat största maktspelaren i streamingvärlden, så självklar i sin position att man inte ens har tänkt två gånger över att göra reklam för dem?
Vem vet, men en sak är säker – ögonbryn höjdes när Netflix fick reklam i HBO Max nya flaggskepp And Just Like That.