Så ska HBO Max attrahera fler till streamingtjänsten
Innehåll för hela familjen och realityserier ska locka fler till HBO
Det råder ingen tvekan om att HBO lägger i en ny växel med lanseringen av HBO Max i Sverige den 26 oktober. Lanseringen kommer dels att innebära att själva plattformen får ett rejält lyft, men den största skillnaden gentemot tidigare hittar vi i det breddade utbudet och omfamnandet av nya format.
Breddar utbudet för att attrahera fler användare
Onsdagen den 6 oktober höll HBO pressträff inför lanseringen av HBO Max, som sker den 26 oktober. Filmtopp befann sig på plats under pressträffen och kunde bland annat lyssna till hur planen ser ut beträffande hur streamingtjänsten avser att hålla sig relevant i myllret av konkurrenter.
Bland argumenten för HBO Max nämndes bland annat det sänkta priset, enklare tillgång (kan användas på fler enheter, etc.) samt ett större utbud – med exklusiva premiärer av Warner Bros. filmer 45 dagar efter biopremiär som den främsta kronjuvelen.
Vad Filmtopp också noterade som en tydlig strategi framöver är att streamingtjänsten kommer att försöka bygga en mycket bredare kundbas i samband med utvidgandet av sitt utbud.
LÄS OCKSÅ: Allt du behöver veta om HBO Max Sverige
HBO Max utforskar ny mark
Innehåll för hela familjen
Under pressträffen betonades det vid flertalet tillfällen att HBO Max kommer att vara en streamingtjänst för hela familjen, där alla ska kunna hitta någonting som de gillar.
På HBO Max kommer användare att få tillgång till innehåll från Warner Bros. HBO, DC, Cartoon Network och Max Originals, vilket sannolikt kommer att göra att fler än bara alla som uppskattar HBO:s kritikerrosade och prisbelönta dramaserier får upp ögonen för tjänsten.
Nya genrer – satsning på reality
I satsningen av att bli mer tillgänglig för den bredare massan kommer HBO Max också att ta sig an helt nya format. HBO har under de senaste åren producerat en hel del dokumentärt innehåll och fokuserat på true crime, men med den nya streamingtjänsten kommer också en satsning på reality.
Realityserier är inte något som funnits på HBO Nordic tidigare, men med HBO Max är planen att producera original inom reality för flertalet lokala marknader.
Lokala produktioner
Just ett ökat fokus på de lokala marknaderna är ytterligare en del av strategin för att attrahera fler abonnenter. Under pressträffen nämndes det att HBO tydligare kommer att prioritera lokala marknader istället för hela regioner (som Norden) i framtagandet av innehåll till HBO Max.
I praktiken kommer detta sannolikt att leda till fler originalproduktioner från olika länder.
LÄS OCKSÅ: Nordiska produktioner på HBO Max
Kommer inte att tävla med konkurrenternas produktionshastighet
Trots att utbudet breddas både sett till kvantitet och genrer, så avser HBO Max inte att tävla med konkurrerande streamingtjänster när det kommer till mängden produktioner som ska produceras.
Christian Wikander, VP Original Programming Nordic, betonade att det inte handlar om volym för HBO Max, utan att de tänker vara kräsna med vilka projekt de väljer ut för att kunna lyfta fram fokuserat innehåll, nya vinklar och nya röster.
Wikander nämnde en förhoppning om att kunna producera 3–5 nya originalproduktioner om året på de olika marknaderna i Norden, och han lyfte även fram samma målsättning för originalproduktioner inom reality.
LÄS OCKSÅ: Bästa serierna 2021