Filmtopp i Cannes: Pratstund med Guldpalmsvinnaren Ruben Östlund

Filmtopp i Cannes: Pratstund med Guldpalmsvinnaren Ruben Östlund

Uppdaterad 05 januari 2020 kl. 19:01 | Publicerad 20 maj 2019 kl. 18:05

Efter konstsatiren – nu sätter Ruben Östlund modevärlden under luppen.

När Filmtopp närvarande vid Film i Västs årliga presslunch i Cannes, fick vi en pratstund med Guldpalmsvinnaren Ruben Östlund, som är i full fart med förarbetet inför hans kommande film – ’’Triangle of Sadness’’. Han berättade om en omfattande casting-turné, aktuella inspelningsplatser och sin önskan om att en gång göra en film om regissörer.

Filmtopp i Cannes: Pratstund med Guldpalmsvinnaren Ruben Östlund
Fick nöjet att ta en bild med den stora regissören. Foto: Filmtopp Media. 

Det råder inget större tvivel om att regissören Ruben Östlund, som 2017 vann den åtråvärda Guldpalmen för The Square, var hedersgästen på Film i Västs presslunch. Med stor entusiasm och humor presenterade han sin kommande film – Triangle Of Sadness, som förväntas ha premiär 2021 på filmfestivalen i Cannes. Detaljerat redogjorde han för filmens intresseväckande handling, där vi kommer få följa en manlig och kvinnlig modell som åker på romantisk lyxkryssning i medelhavet. De söker efter en väg ut ur modeindustrin, och hoppas kunna använda sitt utseende för att göra just det. På båten kommer handlingen att ta flera besynnerliga vändningar – sjösjuka, matförgiftning, spykavalkad och en marxistisk kapten utlovas.

Efter själva presentationen fick Filmtopp möjligheten att sitta ner med regissören. Där berättade han inledningsvis om det omfattande förarbetet med filmen, och träffsäkert liknar han den stora casting-turnén med att handplocka spelare till ett stjärnfotbollsslag.

"Det är så jävla roligt".

Ur Ruben Östlunds hyllade film "Turist".
Ur Ruben Östlunds hyllade film "Turist". Foto: Triart Film AB

– Jag har skrivit manuset länge och haft en stor casting-turné, där en av målsättningarna har varit att bygga en ensemble på samma sätt som man handplockar de bästa fotbollsspelarna. Alla har fått provspela också – om Juventus köper Ronaldo måste de ju se att han inte är skadad!

Det är svårt att inte gripas av Rubens entusiasm och energi när han engagerat pratar om filmen. ’’Triangle of Sadness’’ tycks verkligen vara ett hjärteprojekt och regissörens skaparglädje ser ut att vara stark.

Inspelningen påbörjas i januari, och eftersom att filmen bland annat utspelar sig i modevärlden, på en lyxkryssning och till sist på en öde ö, krävs det en hel del förberedelser. Ruben berättar:

– Vi kommer bland annat att spela in i en studio i Trollhättan, där vi ska bygga upp en middagsrumsscen. Modevärlden kommer vi också att spela in mycket av i Sverige, och båten och ön ska vi filma i medelhavet. Vi letar efter en tropisk ö som inte är för karg.

Ruben Östlund är en hyllad regissör, både av kritiker och av allmänheten, och man kan tänka sig att han känner mer och mer press, särskilt nu med en Guldpalm i bagaget. Så verkar dock inte vara fallet, och han berättar att han går på sin instinkt när han väljer projekt:

– Jag litar på instrumentet man har där det känns att ’’Det här är så jävla roligt, jag vill filma det här, jag tycker det väcker viktiga frågor’’. Det är det man måste fortsätta lita på.

"Det blir aldrig lättare att göra film".

The Square.
Ruben Östlunds film The Square vann Guldpalmen i Cannes. Foto: Triart Film AB

Vidare berättar han om något han skulle vilja göra i framtiden – en film om regissörer.

– Jag skulle verkligen vilja göra en film om regissörer. Det är få yrken där man ska ha sådan uthållighet. I tre års tid ska man jobba med en idé, i vissa fall längre. Det är långt ifrån att du får ett intryck tills att du får uttrycka dig.

Ruben nämner den psykologiska press som regissörer får hantera, och att det finns otroligt roliga historier. Han fortsätter att berätta om svårigheterna med att regissera:

– Det blir aldrig lättare. Den sista filmen är lika svår som den första. Det finns inget generellt med att göra film. Det enda generella är att det inte finns något generellt.

Till sist frågar jag om det finns några likheter mellan ’’Triangle of Sadness’’ och hans tidigare filmer. Ruben berättar om hur han inspireras av sociologins principer i sitt filmskapande:

– Det sociologin gör är att den tar ett kliv tillbaks och tittar på oss utifrån ett beteendeperspektiv, och den typen av kunskap tror jag är viktig att ge. Istället för att bara peka ut ett dåligt eller bra beteende. Denna distans hoppas jag ska finnas med i alla mina filmer.

Filmtopp tackar ödmjukast för att Ruben Östlund tog sig tid att tala med oss och vi ser framemot kommande ’’Triangle of Sadnesss’’! För mer läsning, se vår ranking av Ruben Östlunds filmer.

 

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL