En annorlunda Catwalk kommer till Viaplay
Emma Östlunds dröm går i uppfyllelse i både filmens och seriens värld.
PRESSMEDDELANDE. I helgen gick funktionsnedsatta Emma Örtlunds dröm i uppfyllelse, att få vara modell under modeveckan i New York. Nu är det klart att Nordic Entertainment Group (NENT Group) investerar i produktionen av filmen Catwalk samt en serie i sex delar om Glada Hudik-teaterns kamp för att ta sig till catwalken i New York. Både filmen och serien har premiär 2020 på Viaplay.
Uppmärksamheten blev stor i helgen när Emma Örtlund, och de andra skådespelarna från Glada Hudik-teatern, äntligen fick kliva upp på catwalken under New York Fashion Week. Men resan för att ta sig dit började långt innan med ett brev till Glada Hudik-teaterns grundare Pär Johansson. I brevet berättade Emma om sin dröm om att bli fotomodell trots sin funktionsnedsättning, och att ta revansch på sina mobbare. Pär och skådespelarna på Glada Hudik antog utmaningen, tillsammans med designern Frida Jonsvens, för att manifestera den självklara rätten för alla människor att ta plats i det offentliga rummet.
Nu är det klart att NENT Group investerar i Catwalk-projektet, som bland annat innefattar produktionen av filmen Catwalk, samt en serie i sex delar om människorna bakom projektet. Catwalk beskrivs som en varm feelgood-film om kampen för att förverkliga drömmen om att Emma ska få visa Frida Jonsvens kreationer för den kräsna modepubliken i New York. Filmen har premiär på bio i januari 2020, och på Viaplay senare under 2020 då även serien får premiär.
– Vi har haft stor framgång med våra true crime-dokumentärer och detta är ett naturligt nästa steg. Starka berättelser ur verkligheten är ett område vi kommer att fortsätta utveckla för Viaplay, säger Filippa Wallestam, VD NENT Group Sverige.
Catwalk produceras av Storyfire som tidigare bland annat producerat dokumentärserien Länge leve demokratin för SVT.
– NENT Group har varit väldigt skickliga på att nå en ny ung publik med bland annat Viaplay, och det är den publiken vi vill nå med våra engagerande och högkvalitativa berättelser som är baserade på gripande öden hämtade ur verkligheten, säger Tobias Bringholm, vd Storyfire
– Vi vill göra meningsfulla berättelser om vår samtid för en bred publik, och NENT Group är en viktig del av den ambitionen. Det här är ett viktigt första steg som kan leda till fler titlar, säger Jan Scherman, exekutiv producent Storyfire och före detta TV4-chef.