De kan vinna på Oscarsgalan 2018
Filmtopp pekar ut vilka vi tror och hoppas bli vinnarna på Oscarsgalan 2018!
För vissa är det OS som är årets höjdpunkt. För andra är det melodifestivalen. För riktigt inbitna filmälskare är det dock Oscarsgalan. Här har vi listat vilka filmer vi tror kommer att vinna och de vi hoppas kommer att vinna en Oscar. För det är ju inte alltid ”rätt” film som vinner.
Oscarsgalan går av stapeln på måndag morgon svensk tid. Hollywoods hetaste namn samlas då för att tävla om de där guldstatyetterna som kan innebära ett stort uppsving i karriären eller den där fjädern i hatten som många har jagat så länge. Som alltid finner vi både välbekanta namn och nykomlingar bland de nominerade.
Vi här på Filmtopp kommer att publicera ett antal artiklar om Oscarsgalan. Just denna artikel fokuserar på de olika kategorierna. Jag kommer att försöka förutse vilka filmer som vinner och även prata om de filmer jag hoppas kommer att vinna. Ibland är detta samma film, men det händer rätt ofta att en personlig favorit förlorar.
Det finns många kategorier på Oscarsgalan. Vi kommer dock inte ta upp alla här utan fokusera på de som vi tror är av mest intresse för våra läsare. Om det sedan råkar visa sig att vi har läsare med stort intresse av till exempel ljudklippning och ljudmixning, får den gärna skicka ett mail till redaktören och skriva ett par rader om dessa undangömda genrer.
För en komplett lista av årets Oscarsnomineringar kan ni klicka här.
Med detta sagt går vi in på årets hetaste nomineringar. Precis som på Oscarsgalan sparar vi de kategorier som flest är intresserade av till slutet.
Bästa foto
Tror/Hoppas: Roger Deakins för Blade Runner 2049
Vyerna i Blade Runner 2049 skiftar mellan att vara klaustrofobiska i K:s lägenhet och storslagna när K rör sig i bebyggda men öde miljöer. Det som slog mig mest med fotot i Blade Runner 2049 är dock hur Deakins använder sig av ljuset. Ofta är det dunkelt, som om hela världen är försjunken i en permanent skymning. Den där dunkla belysningen övergår endast i ljus i de scener där hoppet bokstavligt lyser. Detta är Deakins fjortonde (!) Oscarsnominering. Han vann en BAFTA för Blade Runner 2049. Men det betyder inte att han kommer vinna, eftersom det var hans fjärde BAFTA. Skulle han vinna i år, skulle det bli hans första Oscar.
Övriga nominerade:
Dan Laustsen för The Shape of Water
Hoyte van Hoytema för Dunkirk
Rachel Morrison för Mudbound
Bruno Delbonnel för Darkest Hour
Bästa manus baserat på tidigare material
Tror: James Ivory för Call Me By Your Name
Karaktärerna i Call Me By Your Name pratar om sexualitet, kärlek och livet på ett lite annat sätt än vi är vana vid, i alla fall från Hollywood. Karaktärerna möter först sina upplevelser med samma motsträvighet som vi kanske är vana vid, men sedan får vi ta del av en öppenhet och djupare insikt. Detta gör Call Me By Your Name till en upplevelse utöver det vanliga. Den vann en BAFTA i samma kategori och skulle också vara en värdig Oscarsvinnare.
Hoppas: Scott Frank, James Mangold & Michael Green för Logan
Logan blev Hugh Jackmans sista film som Logan, även känd som Wolverine. Han gav oss sjutton år med denna starka, ursinniga, sarkastiska och evigt plågade superhjälte. Logan var mer en modern western än en superhjältefilm. Här möter vi en åldrande superhjälte (istället för revolvermannen), som måste utkämpa en sista strid. Det är en oerhört stark upplevelse att se hur Logan och Professor X kämpar för försoning i en värld där de inte ens är hatade eller fruktade längre, utan bara bortglömda.
Manuset är omsorgsfullt skrivet och ger oss en djupare inblick i de karaktärer vi älskat så länge. Det är fy skam att filmen inte är nominerad i fler kategorier. Mangold förtjänar en nominering till för regi och Jackman och Patrick Stewart förtjänar båda skådespelarnomineringar. Jag skulle bli väldigt glad om Akademin gav en Oscar till Logan.
Övriga nominerade:
Scott Neustadter och Michael H. Weber för The Disaster Artist
Aaron Sorkin för Molly’s Game
Virgil Williams & Dee Rees för Mudbound
Bästa originalmanus
Tror: Martin McDonagh för Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Karaktärerna i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri är i ena stunden konfrontativa och söker försoning i nästa. Det är en evigt skiftande kamp mellan vilken av dessa sidor som kommer att vara dominerande i nästa stund. Detta gör Three Billboards Outside Ebbing, Missouri till en väldigt spännande och intressant film. Det finns dessutom ett par välskrivna monologer som framförs av Woody Harrelson i högform. Filmen vann både en BAFTA och en Golden Globe i denna kategori. Så att den vinner även här verkar rätt säkert.
Hoppas: Jordan Peele för Get Out
Det finns en liknelse som säger att om du kastar en groda i en kastrull med kokande vatten, kommer den att hoppa ut direkt. Men lägger du grodan i svalt vatten och sedan långsamt värmer upp vattnet, kommer den att kokas tills den dör. Det är vad Peele har lyckats göra med rasism i Get Out. Det är hela tiden något oroande som pågår runt huvudkaraktären Chris, men det känns även som att det kanske inte är så illa som han (och vi) tror. När handlingen sedan når sin kokpunkt är det för sent. En hel del dialog har dessutom tvetydiga betydelser, vilket gör det hela till en ännu mer bisarr och spännande upplevelse. Jag tyckte Get Out var en av förra årets bästa filmer, så jag hoppas verkligen den vinner minst en Oscar.
Övriga nominerade:
Greta Herwig för Lady Bird
Emily V. Gordon & Kumail Nanjiani för The Big Sick
Guillermo del Toro & Vanessa Taylor för The Shape of Water
Bästa kvinnliga biroll
Tror/Hoppas: Allison Janney för I, Tonya
Allison Janney spelar Tonya Hardings mamma i I, Tonya. Janneys karaktär är en högst osympatisk person som är både beskyddande och kritisk mot sin dotter. Janney spelar rollen med en oerhörd komisk timing, vilket troligtvis var anledningen till att hon vann både en BAFTA och en Golden Globe för rollen. Hon är en enastående duktig skådespelerska, vilket bland annat lett till att hon vunnit sju (!) Emmys. I år verkar det alltså som att hon dessutom kommer plocka hem en välförtjänt Oscar.
Övriga nominerade:
Lesley Manville för Phantom Thread
Marion McPherson i Lady Bird
Mary J. Blige för Mudbound
Octavia Spencer för The Shape of Water
Bästa manliga biroll
Tror: Sam Rockwell för Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Sam Rockwell spelar det utåtagerande sheriffbiträdet i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. Till en början verkar det som att hans buffliga attityd, som får honom att se inkompetent ut, är det enda som definierar honom. I en viktig vändpunkt i filmen inser han dock att han faktiskt inte är den där halvlosern som många, inklusive han själv, tror att han är. Karaktären gör en någorlunda intressant resa. Sedan vet jag inte om jag tycker Rockwell förtjänar en Oscar för sin insats. Men han vann en Golden Globe och en BAFTA, vilket gör att det känns troligt att han vinner sin kategori.
Hoppas: Willem Dafoe för The Florida Project
I The Florida Project spelar Willem Dafoe chefen på ett dassigt motell ett stenkast från Disneyworld. Mycket av hans tid går åt till att tillrättavisa motellets urfattiga gäster. Detta inkluderar topless-solande tanter, stökiga sexåringar och en väldigt ung mamma vars problem bara blir värre och värre.
Dafoes karaktär har en väldigt auktoritär närvaro. Detta är på både gott och ont. För han gör även sitt bästa för att se efter sina gäster, som ofta inte har många här i världen de kan vända sig till. Det är en karaktär som utvecklas från att vara den där stränga farbrorn till att vara den där väldigt omtänksamma fadersfiguren. The Florida Project är nog den film som har blivit snuvad på flest nomineringar i år. Själv tycker jag att Dafoe egentligen är outmanad i sin kategori, men jag tror inte han kommer att vinna för det.
Övriga nominerade:
Woody Harrelson för Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Christopher Plummer för All the Money in the World
Richard Jenkins för The Shape of Water
Bästa kvinnliga huvudroll
Tror: Frances McDormand för Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Frances McDormand gör en rätt bra roll som modern som söker rättvisa för sin dotter i Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. Hon är extremt konfliktsökande, vilket gör filmen rätt underhållande. En scen där hon sparkar ett par tonåringar i skrevet är en av filmens komiska höjdpunkter. Den hon står i konflikt med i första hand är dock hon själv. McDormand har vunnit både en Golden Globe och en BAFTA för sin insats, vilket gör att hon troligtvis kommer vinna även en Oscar. Även om jag inte tycker att ”rätt bra” räcker för att vinna en Oscar.
Hoppas: Saoirse Ronan för Lady Bird
Titelkaraktären i Lady Bird är en typisk frustrerad tonåring. Greta Gerwigs manus har dock gett denna karaktär ett par extra dimensioner. Hon är intelligent och mogen nog att förstå att hon är lite av en klyschig tonårsrebell, vilket ger henne en viss självdistans. Hon är även rätt medveten om att hon gör typiska tonårsmisstag. Men hon gör dem ändå. En av filmens bästa scener är när hon inser att killen hon precis förlorat oskulden till är en skitstövel. Då får både den frustrerade tonåringen och den mogna kvinnan komma till tals samtidigt. Denna komplexitet gör att jag tycker att Ronan förtjänar att vinna i år.
Övriga nominerade:
Sally Hawkins för The Shape of Water
Margot Robbie för I, Tonya
Meryl Streep för The Post
Bästa manliga huvudroll
Tror/Hoppas: Gary Oldman för Darkest Hour
Gary Oldman är en brittisk skådespelare som, på sätt och vis, adopterats av Hollywood. Han hyllas ofta som en av de bästa skådespelarna av sin generation. Han verkar dock trivas bäst i biroller i lite mer typiska popcornfilmer. Detta är troligtvis anledningen till att han både är älskad av den amerikanska publiken och har gått så länge utan att vinna en Oscar.
I Darkest Hour har han, tack vare en framstående japansk make up-artist och sin egen talang, transformerats till Winston Churchill, Storbritanniens knubbiga och välkända premiärminister under Andra Världskriget. Det är en politisk thriller där Oldman får skina på ett sätt som han sällan fått göra förut. Churchills intelligenta karisma och något oslipade manér får lika mycket utrymme i den bästa rollen Oldman någonsin gjort. Oldman vann en BAFTA och en Golden Globe för sin insats. Och finns det någon rättvisa här i världen kommer han även gå hem med Oscar.
Övriga nominerade:
Daniel Day-Lewis för Phantom Thread
Timothée Chalamet för Call Me By Your Name
Daniel Kuluuya för Get Out
Denzel Washington för Roman J. Israel, Esq.
Bästa regi
Tror: Guillermo Del Toro för The Shape of Water
Som jag nämnde i min recension här på Filmtopp, tyckte jag att The Shape of Water var en väldigt snygg film, men samtidigt är den som E.T. för vuxna. Jag tycker inte Del Toros regi är tillräckligt nyanserad, originell eller finstämd för att vinna en Oscar för bästa regi. Men han har vunnit en BAFTA, en Golden Globe och, framför allt, en Director’s Guild Award för The Shape of Water. Så det verkar som att han kommer vinna även en Oscar i denna kategori.
Hoppas: Jordan Peele för Get Out
Varenda scen i Get Out är genomtänkt in i minsta detalj. Detta gäller allt från raklöddret på huvudkaraktärens ansikte i första scenen till atmosfären i varje scen, centrerad kring huvudkaraktärens upplevelser. Det börjar med nervös förväntan, vilket snart övergår i obekväma sociala situationer. Sedan övergår detta i milt obehag, som snart blir påtagligt obehag. När vi sedan kommer fram till ren och skär skräck, lyckas Peele fortsätta denna utveckling. Detta gör att vi i publiken till slut sitter som på nålar och biter på naglarna tills det inte finns några naglar kvar. Hade jag suttit i Akademin hade det inte rått något tvivel om att Jordan Peele ska vinna en Oscar för bästa regi.
Övriga nominerade:
Christopher Nolan för Dunkirk
Paul Thomas Anderson för Phantom Thread
Greta Gerwig för Lady Bird
Bästa film
Tror: Three Billboard Outside Ebbing, Missouri
Har ni läst hela denna artikel, har ni kanske förstått att jag inte är vidare imponerad av Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. Det är inte en dålig film. Jag tycker bara inte att den förtjänar att vinna en massa Oscars. Men nu handlar det alltså om vilken jag tror ska vinna. Och då brukar vinnarna på tidigare prisutdelningar under året vara en indikation. Så i och med att Three Billboards Outside Ebbing, Missouri har vunnit både en BAFTA och en Golden Globe (Drama) för bästa film, verkar den vara ett säkert kort även på Oscarsgalan.
Hoppas: Get Out
Jag tycker Get Out är den bästa filmen bland alla de nominerade filmerna i denna kategori. Som jag nämnt tidigare, är det en film som är välgjord i varenda aspekt när det kommer till berättande. Peele har lagt mycket energi på att dra in oss i en berättelse som är spännande, läskig, har ett starkt budskap och känns intim på ett väldigt obehagligt vis. Det är en film som lyckas vara realistisk och surrealistisk samtidigt. Det är en filmupplevelse utan motstycke. Det är såna filmer som ska vinna en Oscar för bästa film.
Övriga nominerade:
The Shape of Water
Dunkirk
Darkest Hour
The Post
Phantom Thread
Call Me By Your Name
Lady Bird
Vilken film är ”rätt” film?
Oscarsgalan delar ut priser för konstnärliga bedrifter. Till skillnad från de flesta sporter, vinner inte den som är snabbast, starkast eller gör flest mål. Oscarsgalan kanske mer kan jämföras vid konståkning. Det finns vissa kriterier som gör att en film blir nominerad. Men, som Tonya Harding fick erfara, räcker det inte alltid att uppfylla dessa kriterier, eftersom olika personer bedömer dessa kriterier på olika vis.
I denna artikel har jag gissat mig till vinnarna, utifrån vissa kriterier, och utsett vilka jag tycker förtjänar att vinna, baserat på mina egna åsikter och upplevelser av filmerna. Detta betyder inte att jag har ”rätt”. Jag vet till exempel en skribent här på Filmtopp som troligtvis tycker att Phantom Thread ska sopa mattan med alla andra filmer. En annan skribent tycker att The Florida Project borde ha fått många fler nomineringar (vilket jag håller med om).
Nu vill vi gärna höra vad ni tycker, kära läsare. Kommentera gärna direkt på sidan eller på Facebook och dela med er av vilka ni tycker ska vinna eller kanske till och med vilka filmer som borde ha blivit nominerade.