Manusförfattare – TV-världens 5 bästa
Är någon av dessa manusförfattare hjärnan bakom din favoritserie?
Länge ansågs det som fullkultur när etablerade filmstjärnor gjorde TV-serier. Att gå från film till TV kunde få ödesdigra konsekvenser för karriären. Trendbrottet skedde i slutet på 90-talet med HBO-serierna Oz och The Sopranos, och i dag är istället filmindustrin under hot när stjärnor som Kevin Spacey, Bryan Cranston och Matthew McConaughey lockar tittare till TV-soffan. Anledningen är, förutom alla streaming-sidor, ökningen av skickliga manusförfattare. Filmtopp utser TV-världens 5 bästa manusförfattare.
5. David Simon
TV-serier: The Wire, Show Me a Hero, The Deuce m.fl.
Innan David Simon började skriva TV-serier arbetade han som kriminalreporter för Baltimore Sun på 80- och tidiga 90-talet. Han bevaka droghandeln i Baltimore och hade nära kontakt med poliser, knarklangare och den lokala befolkningen, som ofta agerade som källor. Hans verklighetsskildring skulle senare lägga grund för främst mästerverket The Wire.
I The Wire får publiken mycket riktigt följa drogscenen i Baltimore, sedd och berättad av båda sidorna av lagen. Det som gör serien så bra är den autentiska verklighetsskildringen. Storyn och karaktärerna känns väldigt äkta. Dialogerna blir inte teatraliska, som publiken är spyfärdig mätt på vid det här laget, utan naturliga och avhandlar vardagliga ämnen. Dessutom är serien en av de första där tittaren även sympatiserar med antagonisterna.
LÄS OCKSÅ: De 5 bästa South Park-avsnitten
Korruptionen i serien, som symboliserar verkligheten, är lika frätande som den i Gotham City och spelplanen är lika smutsig som i filmen Seven. Sociala problem i allmänhet är ett återkommande tema Simons berättelser.
David Simon är just nu aktuell med HBO:s nästa förmodade succé, The Deuce.
4. John Swartzwelder
TV-serier: The Simpsons, Saturday Night Live
När listan över världens mest välskrivna serier ska summeras hamnar The Simpsons högt upp. Sedan starten 1989 har den satiriska serien åkt fram som en ångvält och satte TV på kartan. Belönad med 32 Emmys planerar den gula familjen, om mindre än två år, att slå Gunsmokes rekord och bli världens längsta serie. Framgångsreceptet är alla skickliga manusförfattare som kommit och gått genom åren. Men det finns en skribent som utmärkt sig mer än övriga, som har varit avgörande under storhetstiden på 90- och tidiga 00-talet. Hans namn är John Swartzwelder.
Innan Swartzwelder anslöt till The Simpsons 1989 hade han praktiserat sitt komiska skrivande i humorprogrammet Saturday Night Live. Efter SNL-jobbet, som bara varade i ett år, skrev han för det kortlivade humormagasinet Army Man. Simpsons-producenten Sam Simon var en trogen läsare och värvade över Swartzwelder till den gula familjen. Han hade nu fått chansen att vara med från början och bidra till The Simpsons makalösa succé.
Han är mästare på att skriva satir och dialoger och har en djup intellektuell fantasi, full av referenser till populärkulturen. Filmreferenserna är exempelvis väldigt bra kamouflerade och kräver ett extremt tränat Simpsons-öga för att avslöja. Bland kända avsnitt hittar vi Rosebud (1993), You Only Move Twice (1996) och Homers Enemy (1997), och totalt skrev Swartzwelder 59 avsnitt.
2003 gick John Swartzwelder och The Simpsons skilda vägar, efter nästan 14 år. Serien har inte alls varit lika vass sedan dess.
3. Noah Hawley
TV-serier: Fargo, Bones, Legion m.fl.
— Jag är Stanley Kubrick utan OCD, sa Noah Hawley i en intervju med tidningen The Guardian tidigare i år, och är en väldigt talande beskrivning. Men det är först nu som mångsysslaren Hawley fått ett erkännande värdig hans genialitet. Den multitalangfulle skribenten har länge varit med bakom kulisserna och karriären började för elva år sen med att skriva manus till filmen Lies & Alibis och avsnitt till kriminalserien Bones. Han har även gett ut fyra noveller där filosofi, historia och mystik är ingredienserna, något som ofta återspeglas i hans TV-serier.
När produktionsbolaget FX tog kontakt med Billy Bob Thorton om huvudrollen i TV-serien Fargo, var han först tveksam. Han hade aldrig tidigare gjort TV, men efter att ha läst Hawleys manus fanns det inte längre någon diskussion.
— Manuset var så bra, berättade han i en intervju för kanadensisk TV.
Och det är just med Fargo som Hawley fått sitt välförtjänta genombrott. Många var först skeptiska till en remake av Coen-brödernas kultfilm, men ingen klagar tre säsonger senare. Han lyckas med konststycket att vara trogen Coen-rötterna, och samtidigt applicera sitt intellektuella bibliotek av referenser från mänsklighetens historia. Dessutom genomsyras varje avsnitt av en kuslig stämning som skulle få självaste Alfred Hitchcock att utbrista i ett eller annat ”da capo”.
2. David Chase
TV-serier: The Sopranos, The Rockford Files
Veteranen David Chase drömde om att bli rockstjärna som ung, men när musikkarriären haltade köpte han en filmkamera och började filma. Han sökte sig till estet-skolan Tish School of the Arts i New York och filmprogrammet vid universitetet i Stanford, och började sedan skriva TV-draman på det tidiga 70-talet. Det gav honom ett jobb som manusförfattare på den klassiska detektivserien The Rockford Files och genombrottet var ett faktum. Han belönades med två Emmys för sitt skrivande.
Chase plågades av sin dåliga relation med sin mamma hemma i New Jersey. Hans vänner uppmuntrade honom att skriva av sig, och det var så The Sopranos föddes. Huvudpersonen i serien — maffiabossen Tony Soprano — har en allt annat än sund relation med sin mamma. Serien blev en omedelbar klassiker och gjorde James Gandolfini till ett högaktat namn. Det sägs att verkliga maffiamedlemmar följde serien och applåderade dess autenticitet.
Tony Sopranos mentala ohälsa är även hämtad från Chases egna liv; han har sedan tonåren lidit av ångest och panikattacker.
1. Vince Gilligan
TV-serier: Breaking Bad, Better Call Saul, Arkiv X mfl
Vince Gilligans filmintresse började i tidig ålder när hans bästa kompis mamma lånade ut sin Super 8-kamera. Han började då göra science fiction-filmer tillsammans med lillebrorsan Patrick, och skulle senare vinna första pris i sin åldersgrupp i en filmtävling som anordnades av universitetet i Virgina. Han studerade vid Tish School of the Arts i New York, och gick ut med en kandidatexamen i filmproduktion. Väl där skrev han manuset till Home Fries, som sedan blev film.
Gilligans fick sitt genombrott i kultserien Arkiv X, som han själv är ett fan av. När serien tillfälligt gick i graven 2002, hade den skicklige manusförfattaren skrivit 30 avsnitt och producerat 44.
Han har tillsammans med vapendragaren Peter Gould skapat, enligt många, världens bästa serie i Breaking Bad. Den numera legendariska och sanna berättelsen om kemiläraren Walter White som började tillverka metamfetamin är ett mästerverk av Shakespeare-proportioner. Spin-offen Better Call Saul behöver inte skämmas, och att lyckas med konststycket att skriva en nästan lika bra serie, skvallrar om genialitet.
Gilligans signum är smarta berättelser marinerade i svart humor. Breaking Bad- och Better Call Saul-fansen har många gånger trott att de känner Gillian vid det här laget, men blir alltid lika överraskade när han gång på gång lyckas berätta det oförutsägbara. Han föredrar att berätta storyn och karaktärerna långsamt, och på så vis låta publiken lära känna dem tillräckligt, istället för att stressa fram överstimulering.
Inget snålas på i hans manus. Det visuella brukar ofta berätta historien i scener som saknar repliker, ackompanjerad av Stanley Kubrick-liknande perspektiv. Det återkommande rosa gosedjuret i poolen i Breaking Bad är ett bra exempel. Eller skildringen av Mexiko och knarkkriget, där färgerna skiftar till varma och smutsiga, är ett annat. Att berätta berättelsen med hjälp av kameralinsen är minst lika viktigt för honom som dialogerna. Samtidigt kan tempot svänga och dialogerna blir sylvassa och intensiva.
Ljudet, ofta befriad från musik, skapar en kuslig stämning när alla naturliga ljud blottas.