De 11 bästa skräckfilmerna – dessa måste du ha sett
Redo för mardrömmar?
Vilka är de bästa skräckfilmerna, som man måste ha sett? Ja, den frågan får vi på Filmtopp rätt ofta och i dessa Halloween-tider har vi försökt skrapa ihop en lista med 11 filmtips på skräckfilmer. Kanske ser du någon redan ikväll?
Midsommar (2019)
Regi: Ari Aste
Med: Florence Pugh, Jack Reynor
Få saker är lika sommarljuva som Midsommarafton. Men i Ari Asters mystiska rysare blir det ingen lycksalig högtid för ett amerikanskt par som reser till en svensk by under högtiden och deras firande blir något helt annat än de föreställt sig. De har hamnat mitt i en bisarr kult som spårar ur i extremt våld.
Spännande, våldsamt och blodigt. Också läckert att de mest skräckinjagande scenerna är i dagsljus. Midsommar har delat publiken men vi anser den vara en av de bästa skräckfilmerna på senare år.
The Invitation (2015)
Regi: Karyn Kusama
Med: Phil Hay, Matt Manfredi
The Invitation har det vackra Los Angeles som backdrop, och även om den utspelar sig här och nu, är det svårt att inte tänka på det man vet om 60-talets oroligheter i Kalifornien vad gäller sektliknande företeelser. Den kolossalt kusliga musiken – komponerad av Theodore Shapiro – får en att nästan vilja stänga av ljudet ibland, vilket gör det än mer synd att filmen inte fick gå upp på bio i Sverige.
Den tredje akten är fullkomligt chockerande och sista bildrutan minst sagt speciell. Kan inte annat än att starkt rekommendera The Invitation, gärna på en stor skärm med fjärrkontrollen utom räckhåll för din bästa möjliga filmupplevelse.
Don’t Breathe (2016)
Regi: Fede Alvarez
Med: Stephen Lang, Jane Levy, Dylan Minnette, Daniel Zovatto m.fl.
"Don’t Breathe" handlar om tre ungdomar som vill lämna Detroit för Kalifornien. De är inbrottstjuvar och får nys om en möjlighet att få tag på 300 000 dollar som ska vara förvarade i en blind mans hus. Uppdraget visar sig vara svårare än vad de väntat sig. Don’t Breathe var även en av årets bästa filmer 2016 och är en av många bra skräckfilmer som kommit under de senare åren!
The Ring (2002)
Regi: Gore Verbinski
Med: Naomi Watts, Martin Hunderson, David Dorfman m.fl.
Två flickor hittas avlidna. Dödsorsaken är oklar, men något är säkert, det som dödade dem var något utöver det vanliga. Ensamstående mamman Rachel Keller börjar gräva i gåtan och har snart blivit mittpunkt i en vansinnig skräckgåta.
Jag tillhör de som håller den amerikanska remaken av japanska Ringu mycket högre än originalet. Gore Verbinskis versionen har ett bättre driv, starkare manus och intressantare karaktärer.
Har du inte sett The Ring så har du missat en av de mest obehagligaste och en av de bästa skräckfilmerna på mycket länge. Dessutom ryktas det om flera uppföljare på gång!
The Others (2001)
Det är strax efter att andra världskriget har nått sitt slut. Mamma Grace (Nicole Kidman) bor i ett stort och mörkt, avskilt hus tillsammans med sina två barn som inte tål solljus. En dag när en ny tjänstekvinna dyker upp börjar saker och ting att förändras och snart misstänker mamma Grace att deras hus hemsöks av något ondsint.
Eftersom det mesta redan har gjorts är det sällan som nyare filmer innehåller ikoniska scener. The Others har flera sådana. Även om filmen använder sig av flera klichéer finns här flera starka scener och en stor styrka i Kidmans trovärdiga skådespeleri. Förutom att The Others är en av de bästa skräckfilmerna, eller kanske rysarfilmerna, som gjorts, är filmen även Kidmans bästa.
The Omen (1976) – en riktig klassiker bland skräckfilmer
Regi: Richard Donner
Med: Gregory Peck, Lee Remick, Harvey Stephens m.fl.
Innan Katherine blir med medveten om att hennes son har dött under förlossningen adopterar maken Robert ett nyfött barn i sonens ställe. Något som han inte berättar för Katherine om. Åren går och allt är frid och fröjd tills att adoptivpojken, Damien, fyller fem år. Plötsligt börjar oförklarliga ondskefulla saker att ske och familjens tidigare okomplicerade liv kantas istället av mord, djävulshundar och demoner.
Exorcisten (1973)
Regi: William Friedkin
Med: Max von Sydow, Linda Blair, Ellen Burstyn m.fl.
William Friedklin odödliga skräckpärla behöver knappast någon närmre presentation. Handlingen är enkel. Linda Blair spelar flickan Regan som blir besatt av en ondsint demon, Max von Sydow spelar prästen som tar sig an uppgiften att driva ut den.
Exorcistens stora styrka är dess tidlöshet och en stor orsak till att den är en av de bästa skräckfilmerna som gjorts. Effekterna håller fortfarande och skräcken växer successivt och blir gradvis allt mer påträngande. Regans förvandling från oskyldig flicka till ett bisarrt monster är trovärdigt genomförd och den legendariska spindelgånsscenen är hemsökande…
Get Out (2017)
Regi: Jordan Peele
Med: Daniel Kaluuya, Allison Williams, Catherine Keener m.fl.
Efter en mycket effektiv inledning, introduceras vi för Chris (Kaluuya) och hans flickvän Rose (Williams). De är mitt uppe i att packa för sin helgresa till hennes föräldrar. Det är första gången Chris ska träffa dem och han är orolig för att de inte kommer att gilla att deras dotter dejtar en afroamerikan. Rose försäkrar honom dock om att hennes föräldrar är liberaler, och att hennes pappa ’’hade röstat på Obama en tredje gång om han hade kunnat’’.
Mystiken, skräcken, galleriet av färgsprakande karaktärer och den sylvassa satiren gör Get Out till årets filmupplevelse . Det är originellt och mycket begåvat av Jordan Peele att använda sig av skräckgenren för att öppna våra ögon och visa hur djupt rotad rasism kan vara.
Get Out är även en av de bästa filmerna från 2017 – spana gärna in listan.
Lida (1990)
Regi: Rob Reiner
Med: James Caan, Kathy Bates, Richard Farnsworth m.fl.
Under en snöstorm kör författaren Paul Sheldon (James Caan) av vägen och hittas av Annie Wilkes (Kathy Bates) som ger honom husrum under sin återhämtning. Det visar sig att Wilkes är Sheldons största fan och vill hålla honom kvar till varje pris.
Kathy Bates får sällan glänsa i filmer. Istället syns hon ofta i romantiska komedier där hon spelar någons ettriga morsa. Beror det på hennes utseende? Jag tror det. Bates ser inte alltid ut som huvudrollsmaterial, vilket är synd! Men Reiners Stephen King-filmatisering ÄR Bates film. I den spiller hon ut mängder av de skådespelarförmågor hon så ofta får hålla inne, vilken triumf!
Lida fick plats på min lista "Världens 3 bästa rysare" och har en given plats även här. Stugrysare finns det många av, men Reiners mästerverk sticker ut ur mängden. Jag tänker inte dissekera filmen och berätta varför den är så pass bra som den är, utan det får du ta reda på själv. Och lova mig att du gör det, för Lida är en av de bästa skräckfilmerna baserat på Stephen King bok-universum
The Shining (1980)
Författaren Jack (Jack Nicholson) bestämmer sig för att öka sina inkomster genom att vakta ett enormt ödelagt hotell över vintersäsongen, medan han skriver på sin nya roman. En bra idé om livet var så enkelt. Med sig har han sin fru Wendy (Shelley Duvall) och sin son Danny (Danny Lloyd).
Väl på hotellet börjar märkliga saker hända. Jack blir allt mer och mer introvert och aggressiv, Danny påstår att de inte är ensamma på hotellet och Wendy börjar nästintill krypa längs väggarna på grund av ångesten över hennes makes allt märkligare beteende.
The Shining är för många en av de bästa skräckfilmerna som gjorts. Om du heter efter fler bra filmer baserat på Stephen King kan du läsa mer här
Psycho (1960) – den första slashern
Regi: Alfred Hitchcock
Med: Anthony Perkins, Janet Leigh, Vera Miles m.fl.
Mary Crane (Janet Leigh), en ung sekreterare, stjäl pengar från sin chef och flyr staden. På vägen stannar hon på ett motell där hon bekantar sig med skötaren Norman Bates (Anthony Perkins) som styrs av sin kontrollerande och svartsjuke mor.
Tidigt in i filmen väcks känslan att Bates Motel bär på ett dystert förflutet. Efter en dispyt Bates har haft med sin mor säger Crane: "We all go a little mad sometimes.". Och nog kommer vi att få se på galenskap! Speciellt med filmen är att även den har en detektiv-berättelse, något som ger den en extra dimension och mer spänning.
Psycho osar av klassiker-anda och som en total upplevelse är den oerhört charmig. Den var före sin tid och är därför idag fortfarande en mästerlig skräckfilm i sitt slag.
Med Psycho öppnade Hitchcock publikens ögon för våld på film och TV. Filmen benämns som den allra första i slashergenren och har flera ikoniska scener med unika bildspel. Inför filmen fick Hitchcock svag backning av studiobolag men var fast besluten att göra filmen och lade därmed sina egna besparingar i projektet.
Det är fantastiskt med såna sporadiska, sagolika initiativ och jag vågar påstå att Psycho förmodligen är den mest inflytelserika filmen någonsin. Den är inte bara det, men också världens bästa skräckfilm!