De 10 värsta missarna i Pixars filmer

De 10 värsta missarna i Pixars filmer

Uppdaterad 02 april 2020 kl. 15:04 | Publicerad 16 februari 2018 kl. 18:02

Filmtopp listar de 10 värsta missarna i animationsstudion Pixars filmer.

Vi fortsätter att placera Disney under luppen och den här gången tittar vi på dotterbolaget Pixar och deras filmer. Animationsstudion har byggt sig ett eget starkt varumärke och har länge förknippats med hög kvalité. Precis som Disneys klassiker har vi berörts på många plan av studions filmer.

Pixars logga.
Foto: Disney

Precis som alla andra stora studios är Pixar knappast utan fel och trots deras otroliga framgångar innehåller deras filmer också några rejäla grodor. Allt från tekniska missar till ologiska luckor som egentligen gör att filmen inte riktigt fungerar.

Passa också på att läsa om Disneys värsta missar i deras klassiska filmer.

Nedan listar jag de 10 värsta missar som jag anser har varit grövst i Pixars klassiker. OBS: Eventuella spoilers kan förekomma!

10. Längden på Mike och Sullys relation

Mike och Sully i Monsters Inc.
Foto: Pixar.

I den första filmen menar Sully att Mike har varit avundsjuk på hans utseende sedan fjärde klass. Men i uppföljaren Monsters University träffas Mike och Sully först på college. Här ställde Pixar allt till det för sig själva!

9. Övervakningskamerorna i Toy Story 3

Bild från Toy Story 3.
Foto: Walt Disney Studios Motion Pictures

När leksakerna hamnat på dagiset Sunnyside och låsts in i backar, tar sig Buzz Lightyear ut första natten och smyger i väg för att spionera på de andra leksakerna. Han syns på flera övervakningskameror som vi senare får reda på att en apa betraktar dygnet runt. Hur kunde han missa att Buzz Lightyear saknades och inte upptäcka honom på bilderna?

Vidare är det väl också ganska märkligt att inte människorna någon gång tittar på övervakningskamerorna och ser att leksakerna lever?

8. Boos skratt som energikälla

Boo i Monsters Inc.
Foto: Buena Vista Pictures

I staden Monstropolis drivs hushållen på energi som samlas in från barnskrik i människovärlden. När Sully och Mike drar runt med flickan Boo upptäcker de att hennes skratt genererar mycket mer energi än barnskrik. Så pass att hela byggnader blir överladdade när hon får en skrattattack.

Problemet är dock att detta inte sker frekvent genom filmens gång. Vid flera tillfällen skrattar Boo utan att något händer. Tydligen var skrattet enbart effektivt vid väl utvalda tillfällen?

7. Kan plantor växa utan ljus?

Bild från Wall-E.
Foto: Walt Disney Studios Motion Pictures

I WALL-E har människorna övergivit Jorden på grund av mängden skräp som gjorde det omöjligt att stanna kvar. Från sitt rymdskepp långt senare skickar de ut sonder för att leta efter hållbart liv. När sonden EVE kommer till Jorden och träffar WALL-E visar den lilla städroboten upp en växt som hittades i ett stängt skåp.

Hur den plantan över huvud taget har kunnat börja växa i ett alldeles mörkt utrymme utan varken ljus eller vatten är mycket märkligt.

6. Ballongerna i filmen Upp

Bild från filmen Upp.
Foto: Walt Disney Studios Motion Pictures

Låt oss på riktigt anta att någon tänker lyfta ett likadant hus som i Upp från marken med hjälp av heliumfyllda ballonger. Hur många skulle det då behövas? Pixar själva räknade faktiskt ut detta i samband med filmen och regissören Pete Docter berättade vad de kom fram till i en intervju med tidningen Ballooning Magazine.

I Upp varierar antalet synliga ballonger mellan 10 000 till 20 000 beroende på i vilket sammanhang som huset är i bild. I Pixars egna uträkningar kom de dock fram till att det på riktigt skulle behövas ungefär 23,5 MILJONER ballonger fyllda med helium. Undras på allvar hur det skulle sett ut i filmen.

Låt oss dock anta att ballongerna som Carl införskaffat räcker för att lyfta hans hus från marken. Hur i hela friden lyckades han binda fast allihopa i skorstenen och sedan blåsa upp dem samtidigt under någon form av presenning bakom huset? Och hade inte det troligaste scenariot varit att skorstenen slets av från hustaket och flög i väg? Slutligen färdas han i princip över en natt ner till Sydamerika från USA. Snacka om raketballonger!

5. Det snabba Tokyo-flyget i Toy Story 2

Bild från Toy Story 2.
Foto: Buena Vista Pictures

Flygplanen i Toy Story-världen är uppenbarligen byggda för att färdas bra mycket snabbare än vad ens ett Concorde klarade av. I den andra filmen hinner precis Woody rädda Jessie från att bli kvarlämnad på flyget till Tokyo. Leksakerna klarar sig, stjäl en väskvagn och kör hem lagom till Andys ankomst nästa dag.

Problemet blir dock att när Andy sedan kommer hem och ser sina nya leksaker, syns redan kycklingmannen hemma i leksaksaffären igen på tv:n i rummet. Hur han lyckades flyga till Japan, upptäcka att leksakerna var borta och att sedan flyga hem igen över en natt är en gåta. Även om Toy Story skulle utspela sig på västkusten i USA tar det över 11 timmar att flyga från Los Angeles till Tokyo.

4. Den insamlade maten i Ett småkryps liv

Bild från Ett småkryps liv.
Foto: Buena Vista Pictures

Ett småkryps liv innehåller flera små ologiska luckor. Allt från att myrorna inte hinner undan regnet, när faktiskt riktiga myror har smarta strategier för att undkomma att bli bortspolade, till en vattenkikare som knappast enligt fysikens lagar hade fungerat.

Den största missen är dock den insamlade matens placering. Om fodret nu är så viktig att samla och ge till gräshopporna, varför placeras det då i ett löv ovanpå en svajig grund av stenar? Varför inte bara ha ett hål i marken uppe på backen och sedan placera lövet där? Då är det dessutom bortom fara från vinden och andra flygande djur som kan tänkas vilja ta en mumsbit. Jag trodde myror var listiga byggare med tanke på vilka enorma stackar de kan konstruera.

3. Woodys dåliga minne

Woody i Toy Story.
Foto: Buena Vista Pictures

I Toy Story 2 får vi reda på att Woody är en unik gammal docka från en tv-serie på 50-talet. Han borde då med andra ord antingen ha funnits i Andys familj i flera generationer, eller köpts på någon andrahandsmarknad av familjen. Varför har inte då Woody minnen av sitt tidiga liv eller föregångna ägare? Han borde väl minnas flera barn som vuxit upp och vara bekant med processen att byta ägare.

2. Varför skickades inte minnena upp i Insidan ut?

Känslorna i Pixars Inside Out, en av de bästa filmerna 2015.
Foto: Pixar

Insidan ut tog världen med storm och blev ännu en succé från Pixar. Men även denna film är knappast fri från ologiska luckor. När Glädje och Vemod hamnar nere på lagret bland alla minnen, letar de efter en väg upp igen för att återställa de glada minnena.

Det blir därför väldigt märkligt när de båda stöter på arbetare som via ett rör sänder upp minnen till kommandobryggan. Varför kan inte Glädje bara skicka upp minnena via röret och återställa ordningen?

1. Buzz Lightyears vanföreställningar

Bild på Buzz Lightyear från Toy Story.
Foto: Buena Vista Pictures Distribution

"Du är ett barns leksak!" vrålade Woody konstant till Buzz Lightyear i första filmen. Men förgäves, eftersom han vägrade acceptera sanningen och envist hävdade sig vara en äkta rymdjägare. Inget konstigt förutom att Buzz Lightyear inte håller sin karaktärs egna övertygelser filmen igen.

Leksaker fryser framför människor för att inte avslöja sin levande natur. Varför fryser då Buzz när Andy kommer in i rummet? Han tror ju sig inte vara någon leksak? Applicerar vi sedan samma logik på alla leksaker, borde rimligen varje nyinköpt behöva gå igenom denna förnekelseprocess och komma till sans med att den enbart är just en leksak i en människovärld. Eller är det bara Buzz Lightyear som kommer med den programmeringen?

Håller du med mig? Vilka tycker du är Pixars värsta, ologiska luckor?

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL