Cola-kriget mellan Coca Cola och Pepsi blir långfilm
Reklamkriget från 1980-talet blir till långfilm av Sony
För drygt 40 år sen bestämde sig Pepsi för att på allvar försöka ta över marknaden från den ledande konkurrenten Coca Cola. Det hela resulterade i ett intensivt marknadsföringskrig som nu ska filmatiseras.
"Cola-kriget" var ett affärsmässigt "reklamkrig" mellan två av världens största läskedrycksföretag, Coca-Cola och PepsiCo, som pågick under 1980-talet. PepsiCo la enorma summor pengar på att övertyga konsumenterna att välja Pepsi framför Coca Cola, som i sin tur lanserade egna kampanjer och nya produkter som svar på tal.
Sony planerar nu att lägga ett sjusiffrigt dollarbelopp på att få produktionsrättigheterna för en film om händelsen, rapporterar Deadline.
Denna "konflikt" handlade om mer än bara vems läsk som smakade godast – utan också om märkeslojalitet, makt över marknaden och mycket mer. Dessutom kantades denna period av allt ifrån otaliga kändis-endorsements, pampiga reklamkampanjer och mängder av smaktest till en och annan rättslig konflikt om varumärkesintrång. Med detta följde också ett och annat fiasko, till exempel "New Coke" från Coca Cola som möttes av så mycket kritik att den fick dras tillbaka efter bara 77 dagar på marknaden.
Ingen färdig film på horisonten ännu
Filmen om händelsen är ännu inte i produktion, men vad vi vet är att dess manus kommer skrivas av Jason Shuman (Acapulco) och Ben Queen (Bilar 2 och 3). De båda manusförfattarna är dock på olika sidor när det gäller favoritläsk, då Shuman föredrar Pepsi och Queen hellre dricker Cola, enligt intervjun med Deadline.
Ingen regissör eller några skådespelare har avslöjats hittills och filmen har än så länge inget beräknat utgivningsdag.
Här på Filmtopp kommer du kunna läsa framtida uppdateringar om "Coke Wars" och mycket mer.