Christopher Nolan svarar på slutet i Inception – 13 år efter premiären
"Finns en intressant koppling att utforska..."
I en intervju med Wired diskuterar Christopher Nolan, som nu är högaktuell med "Oppenheimer", slutet på hans klassiska science fiction-thriller "Inception".
Det berömda slutet av Inception har gnagt många filmälskare sedan filmen kom ut sommaren 2010, och öppnat för mycket tolkning. Regissören och manusförfattaren Christopher Nolan, vars nya film Oppenheimer nu går på biografer, har heller inte velat ge något svar på hur det egentligen går för huvudkaraktären Dom Cobb. Men genom en ny intervju som Nolan gjort kommer vi möjligtvis närmare ett svar på saken.
Christopher Nolan svarar på slutet i Inception – 13 år efter premiären
I Inception följer vi Dom Cobb, en skicklig spion som bemästrar den farliga konsten i att stjäla värdefulla hemligheter från djupt inne i det undermedvetna. I denna förrädiska värld har han också blivit en internationell flykting och förlorat allt han någonsin älskat. Men ett sista jobb skulle kunna ge honom tillbaka hans liv och familj, men bara om han kan uppnå det omöjliga - Inception.
Har du ännu inte sett filmen, eller nya "Oppenheimer"? Läs då inte vidare. Varning för spoliers.
I slutet av filmen återförenas Dom Cobb (spelad av Leonardo DiCaprio) med sina barn efter en lång och hård strävan. Men filmen antyder att han kanske fortfarande drömmer. Utan att ge oss ett definitivt svar bryter berättelsen, så att eftertexterna kan börja rulla. När Nolan nyligen gästade podden Happy Sad Confused gav han oss ett retfullt svar på slutet:
– Jag brukade väldigt ofta få frågan om hur filmen slutar. Jag tror att det var Emma Thomas [filmens producent] som gissade rätt svar, vilket är att Leos karaktär... poängen med scenen är att karaktären är likgiltig vid det laget, säger Nolan i podden.
Jämför "Inception" med "Oppenheimer"
I en ännu färskare intervju med Wired får Christopher Nolan frågan om de ofta tvetydiga budskapen som hans filmer lämnar oss med. Han ger oss då sin syn på slutet i Inception och jämför det med slutet i Oppenheimer.
– Slutet av Inception är precis så. Det finns en nihilistisk syn på det slutet, men samtidigt har han gått vidare och är med sina barn. Tvetydigheten handlar inte om känslor, utan om intellektuell osäkerhet hos publiken. Jag tror att det finns en intressant koppling att utforska mellan slutet av Inception och Oppenheimer. Oppenheimer har ett komplicerat slut. Komplicerade känslor.
Nej, Nolan låter oss fortfarande inte veta om Cobb är i verkligheten eller i en dröm när filmen slutar. Kanske kan Oppenheimer ge oss ett tydligare svar på saken? Men i slutet av dagen är det Nolans vilja att vi inte ska få veta helt säkert.