Så ska Prime Video rädda svensk bio: ”Vill göra filmer man måste se”
Streamingjätten har stora planer för Filmsverige
Amazon vill locka fler svenska filmälskare till biograferna. Planen är att göra inhemska storfilmer, avslöjar deras nordiska innehållschef Andreas Hjertø.
De senaste åren har Prime Video trappat upp sin satsning på svenska originalproduktioner. Än så länge har det framför allt rört sig om serier, såsom Jana – Märkta för livet, LOL: Skrattar bäst som skrattar sist och stjärnspäckade STHLM Blackout med Erik Johansson i spetsen.
På förra veckans Stockholm Industry Days pratade Andreas Hjertø, chef över nordiskt innehåll på Prime Video, om vad streamingtjänstens mål och riktlinjer. En stor del av samtalet vigdes åt den svenska filmindustrin och dess avsaknad av stora publikdragare. Filmtopp var på plats.
– För att vara helt ärlig, sade Andreas Hjertø, är en av anledningarna till varför jag ville vara här, att prata lite om vad vi tycker svenska filmer saknar. Kollar vi på de tio mest sedda biofilmerna i Danmark är fem-sex stycken danska och i Norge är det kanske tre-fyra norska. I Sverige är det en svensk film och nio internationella.
Vill göra kommersiella box office-filmer
Prime Video har ett licensavtal med Nordisk Film, vilket ger streamingtjänsten tillgång till att visa ett stort utbud av deras filmer på sin plattform. Enligt Hjertø vill Prime Video, i större utsträckning, bli en aktiv del av själva producerandet av svenska biofilmer, som sedan kan visas på deras streamingtjänst:
– Vi vill in i Sverige och göra kommersiella box office-filmer, de vi vet kommer att fungera på vår streamingtjänst och i biograferna. Den svenska filmmarknaden släpar efter och vi försöker aktivt bli en del av den och investera i filmer på manusstadiet. Inte nödvändigtvis som globala originaltitlar, men att vara med på biograferna och ta riskerna med att finansiera i filmer från starten så att de faktiskt kan bli producerade.
Han uppmanar även fler plattformar till att göra samma sak:
– Vi försöker att arbeta med Svenska Filminstitutet, vi försöker att arbeta med lokala, linjära kanaler och få dem involverade. SVT har länge investerat i svenska filmer och är alltid i dialog om de ska fortsätta att investera i svenska filmer eller inte. Jag tycker att det är jätteviktigt att de gör det och kanske borde TV4 göra det med. Det finns massor av svenska finansiärer som skulle kunna bidra till att stärka den svenska marknaden. För oss är detta en viktig möjlighet.
Efterfrågar den svenska motsvarigheten till de danska filmerna
Men hur den svenska blockbustern skulle se ut, är fortfarande ett frågetecken som Hjertø tampas med.
– Jag vill att Sverige gör filmer som man känner att man måste se, säger han. Att man ser en poster och direkt vill ta med barnen till biograferna. I Danmark har det i många år varit roliga actionfilmer, typ fyra killar som dricker eller råkar döda någon eller löser ett brott. I Norge är det krigsfilmer. Jag vet inte hur många gånger Norge har räddat andra världskriget, men vi har nog gjort det 100 gånger nu. Och i Finland fortsätter de att filmatisera Okänd soldat. De har gjort den tre gånger och alla tre filmerna är deras bästsäljare.
– Jag vet inte vad som är den svenska motsvarigheten, men jag brukar skämta om att det oftast är en gammal, tjurig gubbe som träffar en ung, söt och öppensinnad tjej, som är hans sköterska eller granne, och tillsammans överkommer de någon sorts hinder. Jag skulle verkligen vilja se den svenska motsvarigheten till de danska filmerna, en riktig svensk blockbuster.
Filmtopp håller dig uppdaterad om vad som sker på den svenska och internationella film- och TV-marknaden. Följ oss på Facebook för fler nyheter.