Amazon hakar på marknadsföringstrenden
Nya serien marknadsförs med 3D-annonsering
Inför lanseringen av "Sagan om Drakens återkomst" (The Wheel of Time) är Amazon Prime Video nästa streamingtjänst att testa på den nya formen av 3D-annonsering.
I slutet av september kunde vi rapportera att Stockholm och Sergels torg blev första platsen i Norden där en ny form av 3D-annonsering skulle testas. Den gången var det Disney+ som gjorde reklam för sina Marvel-serier.
Denna gången är det konkurrenten Amazon Prime Video som testar på samma typ av 3D-marknadsföring, och det för sin serie Sagan om Drakens återkomst (The Wheel of Time), som har premiär på streamingtjänsten den 19 november.
Reklamkampanjen påbörjades igår, den 15 november, och går att se på Stureplan i Stockholm.
Så här beskriver Amazon Prime Video sin kampanj och 3D-illusionen som visas:
I illusionen får tittaren uppleva den episka striden mellan ”ljuset", Rosamund Pikes karaktär Moiraine från den mäktiga gruppen kvinnor Aes Sedai, och ”mörkret”, befälhavare för mörkrets armé, och se hur de två krafterna bryter sig ut ur skärmen och in i verkligheten. Berättelsen i den anamorfa 3D-illusionen inramas och binds samman genom den ikoniska symbolen av den stora ormen.
3D-annonsen visas inte enbart i Stockholm, utan även på Piccadilly Circus i London, på Times Square i New York City och på Cross Shinjuku Vision i Tokyo.
LÄS OCKSÅ:
Se bilder från 3D-illusionerna på Stureplan i Stockholm:
Så skapades annonsen:
I ett pressmeddelande beskriver Amazon Prime Video att det anamorfa OOH-innehållet skapades platsspecifikt och Rosamund Pike gjorde separata tagningar anpassat till varje plats för att maximera effekten av illusionen. Tagningarna spelades in på green screen och komponerades sedan till varje scen. Pikes händer matchades också för att skapa effekten av att Moiraine kanaliserade sina krafter, som sedan byggdes om i CGI. När Amplify skapade "mörkret", arbetade de tillsammans med showens VFX-team på MPC och Amazon Studios, för att utnyttja CGI-modellen och animera den för att slå igenom i vår värld för att leverera sitt skrämmande skrik.
Prime Videos uppdrag för denna OOH-aktivitet var att göra något som aldrig tidigare setts och introducera serien för en bred publik på ett sätt som var tillgängligt, relaterbart och inspirerande, och låta tittarna veta att Sagan om Drakens återkomst är ett epos man inte vill missa.
Den nya fantasyserien här baserad på Robert Jordans bästsäljande böcker och kommer till Prime Video den 19 november.