1,7 miljoner laddade hem Quibi under första veckan
Den nya streamingtjänsten ökar i raketfart.
Den nya streamingtjänsten Quibi fokuserar på underhållning för mobilanvändarna. Ett lyckat koncept visar det sig. Under första veckan värvade de 1,7 miljoner användare. Coronaviruset kan ha haft ett finger i spelet.
Enligt Variety har den före detta Disney-producenten Jeffrey Katzenberg haft vind i segel med lanseringen av Quibi, en streamingtjänst han står bakom som riktar in sig på mobilanvändare.
Tjänsten har funnits tillgänglig i en vecka och hur under denna ringa tid installerats på 1,7 miljoner olika enheter, vilket är högre än estimerat.
Enligt analyser kan Coronaviruset ha varit en påverkande faktor bakom Quibis framgångar, som ett komplement till det begränsade underhållningsutbudet.
Därtill har vi det generösa erbjudandet där alla som registrerar sig före den 30 april får använda tjänsten kostnadsfritt i 90 dagar.
Fast frågan är om inte framgångarna hade kunnat vara ännu större om det inte vore för all hemmakarantän världen över. Quibi fungerar nämligen bara på mobiler i dagsläget och saknar Chromecast- och Apple TV-stöd. Något många användare har irriterat sig över.
Med sina 10-minutersavsnitt är tjänsten främst till för att fungera som bäst medan folk pendlar mellan arbete/skola och hem, men trots den tillfälliga avsaknaden av pendling har det alltså gått rätt bra ändå.
Quibis VD Meg Whitman säger följande:
– Det visar sig att människor har "in-between moments" hemma med. Vi tror faktiskt inte att Coronakrisen har skadat oss.
Hon säger också att Quibi nu skyndar på sitt arbete med att göra sin app Chromecast- och Apple TV-vänlig för att matcha kundernas ökade efterfrågan.
MER LÄSNING:
"Riverdale"-skaparen gör Quibi-serie
Naomi Watts gör Quibi-serie