"Feud: Bette and Joan" levererar årets snyggaste titelsekvens
Inte alla titelsekvenser bör spolas förbi
Titelsekvenserna till favoritserierna är ofta något som man inte lägger mycket tanke vid, men ibland blir man överraskad. I "Feud: Bette and Joan" är titelsekvensen en härlig upplevelse.
För oss TV-frälsta är titelsekvenserna oftast inte mycket mer än en nagel i ögat. Speciellt mitt i en härlig bingetittar-session när samma sekvens spelas om och om igen. Med titelsekvens, på engelska kallat "opening credits", menar jag den del av ett avsnitt som visar vilka som har varit involverade i produktionen av ett avsnitt samt själva titeln på serien. För de som ser på serier via Netflix, HBO och Viaplay går det förhållandevis enkelt att spola fram några minuter för att slippa det oundvikliga suckande som uppstår i väntan på att avsnittet ska dra igång. MEN. Det finns ett fåtal serier där du förföriskt kommer att sitta kvar – varje gång. Vi ska ta en titt på årets hittills snyggaste titelsekvens och några av mina personliga favoriter här nedan.
Det laboreras friskt med exakt var i ett avsnitt som titelsekvensen ska spelas, fast det vanligast förekommande är att avsnittet öppnar med titelsekvensen direkt eller efter en kortare inledande scen. Kriminalserier som CSI, NCIS och Criminal Minds börjar exempelvis gärna sina avsnitt med ett mord eller brott som resten av avsnittet ska försöka lösa medan Game of Thrones inleder med sin låååånga sekvens från avsnittets första sekund. Det finns också serier som försöker bryta det här mönstret som Mr. Robot och The OA där det ibland kan dröja upp till en halvtimme innan titeln dyker upp på skärmen.
LÄS OCKSÅ: Recension - Legion (avsnitt 1-3)
Det viktigaste för egen del när det kommer till framgångsrika och underhållande titelsekvenser är hur kombinationen av det visuella och det musikaliska lyckas ge en tydlig bild av seriens DNA. Du ska kunna förstå och känna om det här är en serie som är gjord för dig eller inte men precis som när det kommer till trailers för storfilmer – t.ex. Suicide Squad – kan det finnas en diskurs mellan titelsekvensens och själva seriens kvalité. Med det sagt, här presenterar jag årets hittills bästa titelsekvens:
Feud: Bette and Joan – premiär 6 mars (HBO Nordic)
En helt fantastiskt förförande och talande titelsekvens som lyckas väcka min outgrundliga pepp inför den stundande premiären. The Feud är en ny antologiserie från den amerikanska kabelkanalen FX och den Emmy- och Golden Globe-belönade exekutiva producenten Ryan Murphy (American Horror Story, American Crime Story, Glee). Jag har tidigare hyllat FX som en av TV-världens mest intressanta kanaler med serier som Fargo, Legion, Atlanta, American Crime Story, The Americans och Louie med flera och nu kommer den senaste i raden inom kort att dyka upp hos HBO Nordic.
HBO Nordic beskriver själva sitt välpaketerade förvärv såhär:
– "FEUD: Bette and Joan berättar historien om den legendariska rivaliteten mellan Joan Crawford (Jessica Lange) och Bette Davis (Susan Sarandon) under arbetet med den Oscarsbelönade thrillern What Ever Happened to Baby Jane?, och långt efter att kamerorna slutat rulla. Serien skildrar dessa två kvinnors kamp mot ålderdiskriminering, sexism och kvinnoförakt och hur de får kämpa för att behålla sin stjärnstatus när ungdomen falnar."
Jag återkommer givetvis med ett utlåtande om huruvida själva serien lever upp till kvalitén som utlovas i titelsekvensen.