Stumfilm – 15 klassiska stumfilmer ALLA filmälskare måste se
När bilderna får sköta talan
Filmtopps Eric Diedrichs lyfter fram 15 stumfilmer som han menar att alla måste se. Överdåd, hutlösa mängder statister, skräck och komik utlovas!
Av alla vattendelare som finns i filmvärlden är nog stumfilmer en av de absolut grövsta – och mest ojämnt fördelade. Få ger stumfilmer en chans, vilket är både synd och orättvist. Det finns många gamla pärlor som bjuder på skratt, värme, drama och skräck. Dessutom finns det bland dessa ett oöverträffat överdåd med gigantiska scenuppbyggen och tusentals statister. Stumfilm kan helt enkelt vara oväntat fräckt.
Av den anledningen passar jag på att lista 15 klassiska stumfilmer som alla filmälskare måste se. Frågan är om det ens går att på riktigt förstå filmhistoria utan att ha tagit del av dessa. "Yeay" säger vissa, "nay" säger alla andra. Oavsett läger, hoppas jag ändå att du gör någon av dessa pärlor en chans!
15 klassiska stumfilmer ALLA filmälskare måste se
Intolerance (1916)
Regi: D.W. Griffith
Med: Lillian Gish, Robert Harron, Mae Marsh m.fl.
Genre: Drama
Intolerans och dess fruktansvärda konsekvenser, men även kärlekens universella språk, undersöks i fyra historiska sammanhang av pionjären D.W. Griffith. Handlingen sträcker sig över 2 500 år och är förlagd till Babyloniska riket 539 f.Kr., Judeen omkring år 27, Frankrike 1572 och till det moderna Amerika 1914. Storslaget med löjligt påkostade produktionsbyggen och ett hutlöst antal statister.
Här stramar du: Intolerance (1916)
Doktor Caligaris kabinett (1920)
Regi: Robert Wiene
Med: Werner Krauss, Conrad Veidt, Friedrich Feher m.fl.
Genre: Skräck, thriller
En man berättar en kuslig historia om sin bäste vän och dennes fästmö, vars lycka krossas av Doktor Caligari och en närmast stum sömngångar Cesare. Ett av den tyska expressionismens viktigaste verk och en väldigt inflytelserik skräckfilm.
Här stramar du: Doktor Caligaris kabinett (1920)
Körkarlen (1921)
Regi: Victor Sjöström
Med: Victor Sjöström, Hilda Borgström, Tore Svennberg m.fl.
Genre: Drama, skräck
Den som dör sist på nyårsafton får spendera nästa år med att hämta upp och köra runt alla döda med häst och vagn. Baserad på Slema Lagerlöfs klassiska spökhistoria har Victor Sjöström gjort en av de mest ikoniska svenska filmerna någonsin. Yx-scenen i The Shining är en hyllning till en av Körkarlens mer intensiva ögonblick. Ett mästerverk.
Här stramar du: Körkarlen (1921)
Nosferatu (1922)
Regi: F.W. Murnau
Med: Max Schreck, Alexander Granach, Gustav von Wangenheim m.fl.
Genre: Skräck
Förmodligen kändast på listan och nu med en ny remake av Robert Eggers och Bill Skarsgård på g. Nosferatu är egentligen ett Dracula-plagiat. Det är också den bästa filmen som har gjorts om den blodtörstige greven.
Här stramar du: Nosferatu (1922)
Nanook, köldens son (1922)
Regi: Robert J. Flaherty
Genre: Dokumentär
En dokumentär från 1922 låter kanske inte superhett, men faktum är att Nanook, köldens son – som också är en av de första långfilmsdokumentärerna – är väl värd ens tid. Detta är ett dokument över eskimåerna på Grönland. Fantastiska bilder och väldigt ingående. En upplevelse.
Här stramar du: Nanook, köldens son (1922)
Upp genom luften/Safety Last! (1923)
Regi: Fred C. Newmeyer, Sam Taylor
Med: Harold Lloyd, Mildred Davis, Bill Strother m.fl.
Genre: Komedi
I dag är kanske inte Harold Lloyd lika känd som sina samtida våghalsar Buster Keaton och Charlie Chaplin. På viss sätt förståeligt eftersom Lloyd varken är samhällskritisk och sentimental som Chaplin eller lika cynisk som Keaton, utan betydligt mer lättsam. Upp genom luften är dock ett stycke ikonisk filmhistoria där scenen i vilken Lloyd hänger i en gigantisk urtavla har återanvänts många gånger, bl.a. i Jönssonligan får Guldfeber (1984).
Här stramar du: Upp genom luften (1923)
Fart, flickor och faror/Sherlock Jr. (1924)
Regi: Buster Keaton
Med: Buster Keaton, Kathryn McGuire, Joe Keaton m.fl.
Genre: Action, komedi
Ofta brukar Så går det till i krig/The General (1926) räknas som Buster Keatons stora mästerverk. Jag håller inte med. Fart, flickor och faror är betydligt roligare och ännu mer imponerande. Här spelar han en biografmaskinist som vill bli detektiv och använder milt sagt kreativa metoder – som att kliva in i olika filmer – för att rentvå sitt namn efter att ha blivit ditsatt för en stöld.
Här stramar du: Fart, flickor och faror (1924)
Sista skrattet (1924)
Regi: F.W. Murnau
Med: Emil Jannings, Maly Delschaft, Max Hiller m.fl.
Genre: Drama
F.W. Muranau är ensam om att ha tre filmer på den här listan, en till kommer längre ner. Detta eftersom hans filmer helt enkelt är så pass unika och signifikanta att det är snudd på omöjligt att inte ha med dem allihop. Sista skrattet är en bitande kritik mot kapitalismen och handlar om en åldrad dörrvakt, på ett respektabelt hotell, som förvisas till att rengöra toaletter efter att ha behövt vila en stund. Detta är något som totalt bryter ner honom.
Här stramar du: Sista skrattet (1924)
Pansarkryssaren Potemkin (1925)
Regi: Sergel Eisenstein
Med: Aleksandr Antonov, Vladimir Barskly, Grigorly Aleksandrov m.fl.
Genre: Drama, action
Otrolig krigsdrama som kulminerar i en sanslöst effektiv scen längs de berömda trapporna i den Ukrainska staden Odessa. Revolutionerande klippteknik och ett iskallt porträtt av krigets helvete. Chockerande våldsamt än i dag.
Här stramar du: Pansarkryssaren Potemkin (1925)
Metropolis (1927)
Regi: Fritz Lang
Med: Brigitte Helm, Alfred Abek, Gustav Fröhlich m.fl.
Genre: Drama, sci-fi
Bombastiskt sci-fi-mästerverk som utspelas sig runt år 2000. En gigantisk stad styrs med supereffektivitet av industrialisten Jon Fredersen (Alfred Abel) och tycks på ytan vara en utopisk dröm. Under jordytan är det en helt annan historia – arméer av slavar jobbar oändliga skift för att bibehålla den lyxliknande tillvaron deras mästare åtnjuter.
Här stramar du: Metropolis (1927)
Soluppgång (1927)
Regi: F.W. Murnau
Med: George O'Brien, Janet Gaynor, Margaret Livingston m.fl.
Genre: Drama
En kvinna från staden förför en bonde och föreslår att han ska mörda sin fru. Något han är tveksam till, men beslutar sig för att göra. F.W. Murnaus tredje film på listan är en smärtsamt vacker skildring av förblindande kärlek.
Här stramar du: Soluppgång (1927)
Napoléon (1927)
Regi: Abel Gance
Med: Albert Diudonné, Vladimir Roudenko, Edmond Van Daële m.fl.
Genre: Drama
Den enda filmen på listan jag själv inte sett, men min kollega Oskar Gustavsson Klingenstierna går i god för att detta 5-timmarsepos är precis lika bra som det sägs. Fick du inte nog av Napoleon efter Ridley Scotts krigsfilm, ja, då har du en hel del att utforska här.
Här stramar du: Napoléon (1927)
En kvinnas martyrium (1928)
Regi: Carl Theodor Dreyer
Med: Maria Falconetti, Eugene Silvain, André Berley m.fl.
Genre: Drama
Fantastisk och stilbildande om den väl dokumenterade rättegången mot Jean D'Arc. Den danske mästaren Carl Theodor Dreyer använder sig av fantastiska närbilder och ett foto som känns tidlöst än i dag. Att filmen var en av Ingmar Bergmans favoriter är påtagligt, likaså är det svårt att se att någon annan film har varit lika inflytelserik på Lars von Trier.
Här stramar du: En kvinnas martyrium (1928)
Mannen med filmkameran (1929)
Regi: Dziga Vertov
Genre: Dokumentär
Ett filmtekniskt under, som mer eller mindre "bara" är ett potpurri av fantastiska bilder. Liknar ingenting annat och får en att än i dag tappa hakan.
Här stramar du: Mannen med filmkameran (1929)
Stadens ljus/City Lights (1931)
Regi: Charlie Chaplin
Med: Charlie Chaplin, Virginia Cherrill, Florence Lee m.fl.
Genre: Komedi
Charlie Chaplin var sen med att övergå till ljudfilm och fortsatte med stumfilm långt efter Stadens ljus (1931). Detta är en enkel historia om Chaplins älskade "luffare" som förälskar sig i en blomsterflicka. Nu måste han skaffa pengar för att kunna hjälpa henne medicinskt. Innehar en av filmhistoriens roligaste självmordsförsök.
Här stramar du: Stadens ljus (1931)