Sämsta filmerna 2022 – och var du streamar dem (om du nu måste…)
Tretton otursförföljda filmer att undvika
Under årets gång har vi sett många bra filmer men också en del rejäla kalkoner. Filmtopp samlar de sämsta filmerna från 2022 så att du inte behöver se dem.
Efter att ha listat årets bästa filmer 2022 är det dags att kolla på motpolen. Det har delats ut en hel del lägsta betyg under årets gång på filmfronten, närmare bestämt 13 stycken. Av dessa står Netflix för 62 procent, alltså åtta stycken.
Andra tjänster som dyker upp på skamlistan är HBO Max med en film och Disney+ med en annan, tre stycken har varit biofilmer. Enjoy!
Falling for Christmas (Netflix)
Bortskämda arvtagerskan Sierra Belmont (Lindsay Lohan) lever ett liv i lyx. Hon är ständigt uppassad så till den grad att hon inte ens behöver hålla champagneglaset hon dricker ur medan hon blir sminkad och påklädd. Under en utflykt med sin pojkvän, den ytlige influencern Tad (George Young), faller hon nerför en backe och tappar minnet. Hon tas om hand av den godhjärtade änklingen Jake (Chord Overstreet), som kämpar för att få sin skidort att överleva, och upptäcker vad som verkligen är viktigt här i livet.
Såhär säger Filmtopps Andreas Ziegler:
"Det här är alltså i princip Tjejen som föll överbord fast den utspelar sig under jul. Och istället för komediesset Goldie Hawn spelas huvudrollen av den ordentligt avdankade Lindsey Lohan. Jag har en bok där jag skriver upp alla filmer jag ser. Jag har kollat. Det här är den sämsta filmen jag har sett i år. Och då har jag ändå sett Morbius, Me Time och The Matrix Resurrections i år."
Finns på: Netflix
Black Adam (Bio)
Dwayne Johnson spelar en forntida gud, som efter 5 000 år vaknar upp i dagens värld redo att släppa lös sin egen form av rättvisa. Något som leder till den ena superhjältebataljen efter den andra.
Såhär säger Filmtopps Axel Diedrichs:
"Även om mycket är skevt med Black Adam och hur hög Dwayne Johnson måste vara på sig själv vid det här laget, är det kanske mest deprimerade att se Pierce Brosnan flyga runt i en CGI-dräkt. Britten har förvisso en hel del halvrutten skåpmat i förrådet, men att flaxa runt i en guldhjälm med tillhörande mantel kan inte ens världens kanske snyggaste 69-åring komma undan med utan att se larvig ut. Åtminstone inte i den här filmen."
Finns på: Dessa tjänster
Mr. Harrigans Phone (Netflix)
Skötsamme Maine-bon Craig lär känna stadens mäktigaste man i Herr Harrigan. Craig erbjuds tidigt ett jobb där han tre kvällar i veckan slår sig ner hemma hos honom för att läsa honom böcker. Med åren blir de goda vänner, men Harrigan vill varna Craig för den teknologiska utvecklingen som han menar håller på att bana vägen för något ostoppbart skadligt. När Harrigan dör får Craig kontakt med honom via ett SMS. Låt "skräcken" börja.
Såhär säger Filmtopps Axels Diedrichs:
"Förutom att den bygger på en superkorkad idé är filmen gjord alldeles för sent, den borde ha kommit för åtminstone femton år sedan. Väldigt förenklat leker Mr. Harrigan's Phone med tanken om att våra smartphones är Djävulens apostlar. Detta påpekar affärsmannen Harrigan när han trycker på att vi bör se upp för dessa maskiner som sprider information likt en trasig vattenledning."
Finns på: Netflix
Day Shift (Netflix)
Day Shift handlar om hur en ond fastighetsmäklare (Karla Souza), som också är en vampyr, köper upp en massa bostäder i L.A, samtidigt som hon fyller dem med sin armé av diverse olika vampyrer (det finns flera arter) och planerar att ta över staden, typ. Hennes motiv är inte glasklara. Det blir upp till Bud (Foxx) tillsammans med Seth (Dave Franco), en representant för vampyrjägarnas fackförbund (jodå, det finns ett sådant), att försöka stoppa henne från att sätta sin plan i verket.
Såhär säger Filmtopps August Klittmar:
"Dialogen är häpnadsväckande usel. I stridens hetta slänger Foxx ur sig någon trött kommentar som "Jag borde ha bytt jobb" – haha! Eller när hans dotter får reda på att vampyrer varken kan pissa eller skita, och hon frågar: "Betyder det att de är fulla av skit?". Det är så dåligt att det nästan blir roligt."
Finns på: Netflix
Father of the Bride (HBO Max)
Det gifta paret Billy och Ingrid blir överraskade när deras äldsta dotter Sofia kommer hem till Miami och hälsar på – och överraskningarna avlöser varandra när hon presenterar sin nya pojkvän Adan och deras planer på att flytta till Mexiko.
Såhär säger Filmtopps Oskar Pettersson:
"Handlingen känns som tagen ur en Stefan & Krister-föreställning eller ett avsnitt från valfri, medioker sitcom från 90-talet. Den överbeskyddande pappan muttrar ogillande om sin dotters val av pojkvän. Han hamnar i konkurrens med brudgummens stoltserande och ännu mer framgångsrika pappa. Han måste hålla en hemlighet hemlig under komprometterande och alltmer tokiga omständigheter. Det enda som tycks saknas från denna fars är det påtvingade burkskrattet eller teaterpublikens skrattsalvor – om det nu går att hitta några faktiska skämt att föregå dem med."
Finns på: HBO Max
Jurassic World: Dominion (Bio)
Fyra år har gått sedan Isla Nublar förstördes. Dinosaurier lever - och jagar - numera i människors närhet över hela världen. Denna bräckliga balans kommer att omforma framtiden och avgöra, en gång för alla, om människorna kommer att förbli de främsta rovdjuren på den planet som de nu delar med historiens mest skrämmande varelser.
Såhär säger Filmtopps Nathalie Leth:
"Jag hoppas verkligen att detta tar slut nu, för gott den här gången, för min 30 år långa kärlek till Jurassic Park som franchise kan inte tas för given längre. Dominon är inget annat än en dilophosaurus-loska i ansiktet på sina trogna fans med hur otroligt dålig, tråkig och blasé denna tredje film är. Vissa fossiler bör aldrig grävas upp och ges nytt liv, låt detta vara fallet även för den här filmserien. Som Dr. Ian Malcolm säger, “life finds a way”, och för era livs skull så borde ni “find a way” bort från denna film."
Finns på: Dessa tjänster
Memoria (Bio)
I Apichatpong Weerasethakuls första engelskspråkiga film gör Tilda Swinton huvudrollen. Hon spelar en skotsk kvinna som efter att ha börjat höra en hög smäll varje morgon, beger sig ut på en både sinnlig och faktisk resa i den colombianska djungeln.
Såhär säger Filmtopps August Klittmar:
"På förhand anade jag att Memoria, ett lågmält sci fi-drama om en kvinna i Colombia som börjar höra märkliga ljud, skulle vara en krävande filmupplevelse. Därför såg jag den med alla sinnen närvarande – alert, pigg, beredd på allt. Ändå förstod jag ingenting av en film som vann juryns stora pris i Cannes förra året.
I Memoria finns ingen dramaturgi. Den är mer eller mindre stillastående och att etikettera den som tålamodsprövande vore årets underdrift. Visserligen har Jessica ett mål att ta reda på vad de där ljuden hon hör kommer ifrån, men det hade helt klart krävts en skickligare regissör för att göra den resan någotsånär begriplig och intressant att följa."
Finns på: Dessa tjänster
Ice Age: Buck Wilds äventyr (Disney+)
Denna gång följer vi pungråttorna Crash och Eddie, som efter ett litet tjafs med Manny bestämmer sig för att klara sig själva. Att deras enda sätt att nästla sig ur hotfulla situationer är att spela döda, är ett skämt som återanvänds sisådär var femte minut. Tur för dem att de stöter på häftige Buck och hans ännu häftigare partner Zee. Som kvartett är de redo att sätta stopp för en hämndlysten, tidigare mobbad triceratops med gigantisk hjärna.
Såhär säger Filmtopps Eric Diedrichs:
"Även om serien har känts urvattnad sedan länge var jag inte beredd på vilket fullständigt haveri Buck Wilds äventyr skulle vara. Att filmen inte går upp på bio här i Sverige är en himla tur, stackars de föräldrar som hade känt sig tvungna att betala för denna styggelse. Som om det inte räckte att handlingen känns plockad från valfritt program på Barnkanalen tycks animatörerna ha nöjt sig med att återanvända de miljöer som skapades för tjugo år sedan. Jämför du med de titlar Disney producerar i dag, är det ärligt talat pinsamt."
Finns på: Disney+
Bigbug (Netflix)
I en futuristisk värld där artificiell intelligens och alltmer avancerad teknologi har tagit över samhället ses numera de mänskliga varelserna som en underordnad och obegåvad ras som mer eller mindre är inkapabla att klara sig utan teknologins alltmer framskridande under, som i sin tur tagit ett handfast grepp om människans tillvaro.
Såhär säger Filmtopps Oskar Pettersson:
"Jean-Pierre Jeunet påhittade värld känns starkt inspirerad av Terry Gilliam, men till skillnad från Gilliams ofta smutsiga och genuint underfundiga världsskapande är scenografin i Bigbug så tillgjord och plastig att miljörättsorganisationer världen över nog hade storknat vid blotta synen av dess skinande och helt oförbrukade ytor.
Med pöldjupa karaktärer och en milt sagt underutvecklad handling - förverkligat av någon som i blindo tycks kasta alla udda idéer han kommer på mot en darttavla långt bortom hans räckhåll – är Bigbug tyvärr ett monumentalt snedsteg jag snabbt vill förtränga."
Finns på: Netflix
Tall Girl 2 (Netflix)
I Tall Girl 2 har huvudkaraktären, den 1.86 m långa Jodi (Ava Michelle), nytt självförtroende, är ihop med sin bästa kompis och är till och med måttligt populär efter ha hållit ett rörande tal på skolbalen. Till och med hennes gamla mobbare har satts på plats. Med denna nyfunna styrka provspelar Jodi till skolmusikalen och hör och häpna, hon får rollen.
Såhär säger Filmtopps Mimi Dahlén:
"Tall Girl 2 är ett hatbrott mot alla tonåringar. Aldrig förr har jag skådat en film som nedvärderar och simplifierar tonåringars liv och känslor så totalt. Karaktärerna är förlöjligade karikatyrer med endast två känslor: glad och arg. De pendlar mellan dessa stadier som en metronom på ecstasy och triggas igång och lugnas ner av de mest basala saker. När Jodi äter en fin middag med sin pojkvän Dunkers och plötsligt gör slut var jag i all ärlighet tvungen att spola tillbaka för jag förstod inte vad tusan jag hade missat. Och även när jag tittade om så förstod jag fortfarande inte."
Finns på: Netflix
Privilegiet (Netflix)
En välbärgad tonåring och hans vänner på en elitskola avslöjar en mörk konspiration när de tittar närmare på en rad mystiska, övernaturliga händelser.
Såhär säger Filmtopps Mimi Dahlén:
"Vad får man om man adderar hormonstorm, hallucinogena svampar och en elitskola med varandra? Fullkomligt kaos, det är vad man får. Den dödligaste synden som Privilegiet begår är dock ett uruselt manus. Många av filmens misstag kan förlåtas under beskyddet att den faktiskt är en tonårsskräckis med allt vad det innebär. Men karaktärernas gestaltning är ologisk och fruktansvärt frustrerande. Inte en enda själ i den här staden beter sig som en vanlig människa."
Finns på: Netflix
The Royal Treatment (Netflix)
Izzy är en frisör från New York som får möjlighet att jobba på ett kungligt bröllop – men hur blir det med plikten när det börjar slå gnistor mellan henne och prinsen?
Såhär säger Filmtopps Rasmus Torstensson:
"Visst märks det att produktionen fått sig en saftig Netflix-slant att jobba med, men trots det är både foto och regi sanslöst oinspirerat och slappt utfört. Blandningen av "fräcka" drönarbilder, oregelbundna klipp och tröttkörda kameraförflyttningar tröttnar man på snabbt. Dessutom är scenerna mellan filmens kärlekspar, exempelvis när Isabella och Tomas går runt en nedsläckta staden i Lavania, fruktansvärt risigt skrivna.
Ett exempel:
Tomas till Isabella: "Be the change you want to see in the world".
Jag till ingen: "Snark, snark, snark"."
Finns på: Netflix
Brazen (Netflix)
Deckarförfattaren Grace Miller har starka instinkter när det gäller motiv – och hon kommer att behöva dem för att hitta sin systers mördare.
Såhär säger Filmtopps Sebastian Ahokas:
"Netflix har släppt ett gäng svaga produktioner och rent ut sagt dåliga filmer. Frågan är ändå om inte Brazen hamnar på någon sorts topplista över dåliga Netflix-filmer. Vissa av streamingtjänstens sämre filmer börjar bra, men tappar bort sig någonstans längs vägen. Brazen faller från första scen och kommer inte upp igen."
Finns på: Netflix
Detta var vår lista över årets sämsta filmer 2022 – med några dagar kvar på året får vi se om några fler styggelser tillkommer.