Blind Spot (2018)

Blind Spot (2018)

• 1 tim 43 min
Uppdaterad 05 december 2019 kl. 09:12 | Publicerad 28 januari 2019 kl. 11:01

"Blind Spot är ett starkt och fotomässigt imponerande familjedrama."

I "Blind Spot" kommer vi tätt inpå en familj i kris. Hela filmen består bokstavligen av en enda lång tagning där kameran varsamt följer två föräldrar som tvingas utstå sitt livs kanske svåraste stund. Tuva Novotny, även bioaktuell med "Britt-Marie var här", står för regin och har tillsammans med fotografen Jonas Alarik och flera skickliga skådespelare skapat ett starkt drama som inte liknar något annat jag sett.

Tuva Novotny
    Tuva Novotny
    Pia Tjelta, Anders Baasmo Christiansen, Per Frisch, Oddgeir Thune, Marianne Krogh m.fl.
Blind Spot
Blind Spot är ett drabbande familjedrama om psykisk ohälsa. Foto: Nordisk Film

Det här är en film som bör upplevas utan större förkunskaper. Därför tänker jag inte avslöja särskilt mycket om handlingen. Vad jag kan berätta är att filmen kretsar kring en familj som drabbas av det värsta tänkbara. Framförallt är det genom två föräldrar, Maria (Pia Tjelta) och Anders (Anders Baasmo Christiansen), händelserna skildras. Vi får följa dem under filmens 103 minuter och bevittna ett mardrömslikt, känslomässigt kaos.

Filmen utspelas i Norge, huvudsakligen i familjens hem och på ett sjukhus. Fotografen Jonas Alarik, som visar mästarklass, följer skådespelarna utan att klippa en enda gång. En storartad bedrift. Även övriga filmteamet förtjänar beröm. Förmodligen har det gjorts ett minutiöst förarbete. Jag tänker även på den extrema tajming som krävts från alla inblandade – skådespelare, statister och alla bakom kameran. Deras insats är enastående.

Eftersom att filmen är en enda lång tagning, ställs såklart höga krav på skådespelarna. Fantastiskt nog klarar de sig överlag galant. Det är framförallt Pia Tjelta och Anders Baasmo Christiansen som imponerar i föräldrarollerna. Att bevittna deras kaotiska kväll, där allt rasar samman, är drabbade på ett autentiskt sätt. De skriker, gråter och till och med svimmar. Allt detta lyckas Tjelta och Christiansen skildra så att det känns övertygande. Det hela känns verkligen realistiskt.

Tuva Novotny har skrivit och regisserat Blind Spot. Filmen behandlar tung psykisk ohälsa, och hur det kan komma att påverka en familj. Framförallt visar filmen att man kan se välmående ut till det yttre, samtidigt som man bär på tunga, inre tankar. Jag tycker verkligen att det här är en film man bör se i sällskap och sen diskutera i lugn och ro. Blind Spot är en omskakande och exceptionellt berättad film.