Arctic

Arctic (2018)

• 1 tim 37 min
Uppdaterad 05 december 2019 kl. 08:12 | Publicerad 31 januari 2019 kl. 17:01

Mads Mikkelsen och vackert foto höjer simpelt överlevnadsdrama.

Mads Mikkelsen ställs bland annat mot en ilsken isbjörn i det regelrätta överlevnadsdramat Arctic. Det är människan mot den obarmhärtiga naturen i en film som ibland känns som en något blek variant av The Revenant. Tómas Örn Tómassons foto och Mikkelsens prestation håller dock hög klass och höjer filmen.

Joe Penna
    Joe Penna och Ryan Morrison
    Mads Mikkelsen och Maria Thelma Smáradóttir
Arctic
Mads Mikkelsen i överlevnadsdramat Arctic. Foto: Noble Entertainment

När Leonardo DiCaprios karaktär i Alejandro González Iñárritus The Revenant tvingas äta äkta rå lever i den bitska kylan förstår man allvaret i den hämndlystna mannens överlevnadskamp. Han är ute efter sitt forna resesällskap som förrått och lämnat honom för att dö. En bra dramaturgisk premiss som gör hans resa genom ett ogästvänligt vinterlandskap än mer emotionellt laddad.

Riktigt samma tyngd återfinns tyvärr inte i dramat Arctic. Mads Mikkelsen spelar en man som kraschlandat någonstans i Arktis (inspelningen har skett på Island). Han sover i sitt skadade flygplan och ägnar dagarna åt isfiske och att försöka få kontakt med omvärlden. Det går inget vidare, och bättre blir det inte när en helikopter kraschlandar hos honom. En av de två passagerarna överlever med en hårsmån, och Mikkelsens karaktär tvingas ta hand om henne.

Filmen skildrar därefter hur denna ensamma man försöker ta sig till en bemannad station en bra bit norrut. Han drar den skadade piloten på en bår bakom sig, samtidigt som en lurig isbjörn lurar i krokarna.

Det är förståeligt nog knappt någon dialog i filmen. Istället förlitar sig regissören Joe Penna på att Mads Mikkelsen ensam kan ro det här skeppet i land. Det gör han, med ett övertygande porträtt av en man som gör allt vad han kan för att rädda sig själv och kvinnan han transporterar. Han ser till att hon får i sig mat och försäkrar sig om att hon lever genom att låta henne krama hans hand flera gånger. Ett par riktigt känslosamma ögonblick uppstår när deras kamp ser som mörkast ut.

Därtill lyckas fotografen Tómas Örn Tómasson riktigt bra med att skildra det bistra vinterlandskapets obarmhärtighet. Snön yrar och det går verkligen att föreställa sig hur jäkla kallt det är. Samtidigt lyckas Tómasson fånga de där små värmande ögonblicken, exempelvis hur Mikkelsens karaktär hittar en tändare och lagar ihop en nudel/fisksoppa. Man förstår hur himla gott det måste smaka efter att han tidigare levt på rå fisk.

Det här är ett väl fungerande överlevnadsdrama. Arctic kommer dock tyvärr inte upp i samma klass som The Revenant, eller Den 12:e mannen – filmen om en man som under andra världskriget tvingas fly från nazistockuperade Norge till Sverige. Dessa filmer hade bättre dramaturgi och var dessutom mer spännande. Mads Mikkelsen och fotografen Tómas Örn Tómasson gör ändå Arctic till en sevärd film och betyget blir därför en svag trea.

Missa inte att läsa vår exklusiva intervju med Mads Mikkelsen! Du hittar den här!