Alla Stanley Kubrick-referenser i Squid Game
Noterade du Netflix-seriens flörtar till mästerregissören?
Visst var vi några som fångade upp vibbarna från Stanley Kubricks filmer i Squid Game, eller hur?
Spelarregistreringen
En av de mer specifika passningarna till Stanley Kubrick äger rum i första avsnittet, när Squid Game-spelarna har kommit till ön och ska registreras till spelet. Som har nämnts och iakttagits på många håll, så spelas här en wienervals av Strauss, An der schönen blauen Donau, som också används i Stanley Kubricks 2001: Ett Rymdäventyr. Att den kända wienervalsen används, som musik på ön, av de som står bakom spelet, är i sig inte så märkvärdigt. Men i denna scen görs samtidigt även en ganska så markant visuell passning till Kubricks science-fictionfilm.
När hjälten i Squid Game registrerar sig, ser det således ganska så mycket ut som när en liknande scen utspelar sig i Kubricks film.
Maskerna
Längre fram i serien så är det ganska så starka vibbar från Kubricks Eyes Wide Shut från 1999. I både Squid Game och Eyes Wide Shut möter vi medlemmar ur en stenrik "samhällselit", som bär mask under det att de roar sig på hemliga möten.
Polisinfiltratören i Squid Game har klätt ut sig till "VIP:arnas" servitör. I Eyes Wide Shut har Tom Cruises karaktär smugit sig in som infiltratör under den maskerade orgiekvällen. En av de maskerade "VIP"-besökarna, i Squid Game, faller tycke för polisinfiltratören och ber honom att ta av sig sin mask. I Eyes Wide Shut blir Tom Cruises karaktär avslöjad - och blir av orgiens ledare ombedd att ta av sig sin.
MER LÄSNING:
Retro-futurismen
VIP-medlemmen tar med polisinfiltratören till ett avskilt rum. Väggarna täcks av färgglada målningar med lätt bisarra och stiliserade erotiska motiv. Möjligtvis är dessa målningar i sig ett något för vagt exempel för att vara en ren och skär passning till Kubricks A Clockwork Orange - men visst tusan är det frågan om inte Kubricks film från 1972 är en medveten estetisk influens!
Anledningen till detta, är de många miljöer i Kubricks film som innehåller diverse målningar med just bisarra och stiliserade erotiska motiv (i något samma riktning som de som syns i rummet i Squid Game). Detta är en vanligt förekommande estetisk ingrediens i A Clockwork Orange. Detta i synnerhet under en scen, då ligisten Alex bryter sig in hos en ekivok konstsamlare.
Vi ska uppehålla oss något vid Kubricks "A Clockwork Orange".
I första avsnittet av Squid Game blir vi introducerade till ön där spelen utspelar sig. Den semi-militära personalstyrkan sitter utspridd framför skärmpaneler i retro-futuristisk design, det pågår en Stasi-lik övervakning av spelarna. I denna scen används Haydns Trumpetkonsert i Ess-dur som soundtrack, ett vackert klassiskt stycke. Kontrasten mellan musiken och det inneboende våldet i det vi ser är smått pervers.
Ett tag senare vaknar Squid Game-spelarna i den stora sovsalen. De är instängda, övervakade. Visst finns det här en tryckande känsla av kommande våld och terror?
MER LÄSNING:
Det är hos Stanley Kubrick som vi hittar det estetiska ursprunget till den polerade retro-futurism och den undertryckta terror som visar sig i dessa scener. I alla fall om du frågar mig, just på grund av att detta blir parat med ett klassiskt verk så som Haydns. Dessa saker tillsammans, med den klassiska musiken som grädden på moset, är precis den överhängande känsla och estetik som genomsyrar A Clockwork Orange - i vilken filmens anti-hjälte och hans gäng spöar skiten ur rivaler och uteliggare, med 'vacker' klassisk musik som soundtrack.
Det är kanske här som det blir lägligt att citera brittiska dagstidningen The Guardians intervju med de skådespelare som gjorde "VIP"-besökarna i Squid Game. I vilken dessa skådespelare bemöter viss dålig kritik med att hänvisa till att seriens skapare/regissör (Hwang Dong-hyuk) var inspirerad av Kubrick, som ofta anklagades för att skapa stela karaktärer. Skådespelaren Geoffrey Giuliano säger följande i intervjun:
– Seriens skapare? Han är ett Kubrick-freak. Lyssna på musiken han spelar när vi är i den stora scenen. Den är från 2001. Så det var ett medvetet stilistiskt val, ett utförande som förväntades, skulle jag säga, utifrån regissörens släktskap med Kubrick.
Middagen
Vidare. Episod åtta: tre av de spelande har klarat sig till final. De bjuds på en lyxig middag. Det har sagts på andra ställen (vilket här betyder: Reddit) att scenen i vilken detta tilldrar sig är märkligt lik den ödsliga kvällsmiddagen i slutet av Kubricks 2001: Ett Rymdäventyr. Och soundtracket är, som under ett antal gånger i Squid Game, musiken från 2001: An der schönen blauen Donau.
Passningar till Stanley Kubrick är i samtidens utbud av filmer och serier så vanligt förekommande att de nästan är värda ett eget begrepp i sig, i alla fall om du frågar mig. Och det är så här, som i Squid Game, som de ska se ut, helt enkelt: snygga och eleganta detaljer i en produktion som redan är filmiskt och estetiskt i hamn på helt egna ben.
Det ska bli spännande att se hur dessa hyllningar till Stanley Kubrick kommer att visa sig i säsong två.